Sider

søndag den 4. august 2013

Baked Chicken Curry



En af mine favoritopskrifter i hele verden er Baked Chicken Curry, som serveret i River Cottage programmerne. Jeg har forenklet opskriften lidt - og faktisk gør jeg ofte det, at jeg laver en kæmpe portion, når nu jeg alligevel er igang, og putter nogle portioner af sovsen i fryseren, således at jeg bare lige skal gøre kyllingen klar og hælde sovsen hen over, når lysten griber mig.

4 portioner

3 spsk karrypulver af god kvalitet - meget gerne en helt nyåbnet portion, så kraften ikke er feset af.
1 stort grofthakket løg
3 store grofthakkede hvidløgsfed
1 stor grøn chili
1 tommelfinger stykke frisk ingefær, grofthakket
ca 100g smør
1 hel kylling, parteret i 6-8 stykker - eller 6-8 stykker kyllingeoverlår eller underlår
1 ds flåede tomater
1 ds kokosmælk, fuldfed
salt og peber

Put løg, hvidløg, chili og ingefær i en minihakker eller lignende og hak det til en grov pasta.
Put smøret i en pande, og brun kyllingen på skindsiden. Læg kyllingen over i et ovnfast fad med skindsiden opad. Sænk temperaturen under panden, og rist karrypulveret i den tiloversblevne smør i ca 2 min. Hæld krydderpastaen ned i panden til karryen og varm igennem i ca 5 min under jævnlig omrøring.
Tomat og kokosmælk blandes sammen, evt i foodprocessor eller med stavblender hvis man vil undgå tomatstykker. Hældes over i panden til krydderierne og simrer i nogle minutter under omrøring. Krydres med salt og peber efter smag.
Hæld sovsen over kyllingestykkerne, men sørg for, at skindet ikke er dækket, hvis du vil have sprødt skind.
Bages i ovnen ved 180C i ca 1 time.
Kan spise som den er eller med blomkålsris eller strimlet spidskål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar