Sider

tirsdag den 6. august 2013

Fordi suppe i 27 grader er en fantastisk ide...

Jeg var fuldstændig hjerneblæst, da jeg skulle handle ind til aftensmaden i formiddags. Jeg havde lidt lyst til noget kylling - men så alligevel ikke. Det eneste, som fangede mig i Brugsens montre var kraftbenene - så det endte altså med at jeg købte et kilo kraftben samt nogle kyllingeoverlår, som var ved at nå datoen.
Så selvom der var 27C i Odense, måtte jeg igang med at koge suppe. Det kom der denne ret ud af...

Tomatsuppe med kylling og marv

Tomatsuppe, kogt på okseben og kylling.

Ca 1 kg oksekraftben
2 ds flåede tomater
4 ds vand
1 dl rødvinseddike
1 porre
3 stilke bladselleri
3 laurbærblade
1 stor tsk hele peberkorn
salt (masser)
4 kyllingeoverlår

Alle ingredienser - minus kyllingen - puttes i en stor gryde og koges i 4 timer. Alle grøntsager fiskes op af suppen, porre og bladselleri sorteres fra, og tomaten pureres gennem en sigte. Kraftbenene fiskes op, og marven pilles forsigtigt ud. Kyllingen puttes i suppen , og koger ca 0,5 time - pilles op og køles af. Kyllingekødet pilles af benene. Kraftben og kyllingeben puttes i suppen igen og koger så længe som man giver - nu længere jo bedre.
Suppen sies igennem en sigte, og en lille portion serveres med kyllingestykker og et par stykker marv.

Et kig ned i gryden

Jeg var lige nødt til at lade suppen køle ret meget ned, før jeg orkede at spise den - men for syttan hvor den bare var fuld af velsmag og kraft! Og tænke sig at kunne blive mæt af een enkelt portion suppe - det tror jeg aldrig er sket før :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar