Sider

lørdag den 14. juni 2014

Lammerullesteg - middelhavsstyle

Det er vist ingen hemmelighed for de af jer, som har fulgt mig et stykke tid, at jeg godt kan lide både lammekød og langtidsstegning.
Her for nogle uger siden, modtog jeg det kød som jeg havde bestilt hos Allegården, hvor jeg før har købt både dejlig fynsk lamme- og fårekød, samt kyllinger med god samvittighed.


Her er et billede af rovet - både forskellige udskæringer af lam og får og så en "sommerkylling", som har gået udenfor.

En af lammeudskæringerne var slaget, som defineres som stykket mellem ribbenskanten og lænden - dvs bugmuskulaturen. Det som var i pakken, var dog mere end det - for det var faktisk hele bryststykket minus ribben + bugmuskulaturen, i et stort stykke.
Det var dog helt fint med mig, for jeg havde allerede bestemt mig til at lave en rullesteg, og det er altså lettere med et lidt større stykke kød end et lammeslag.



Rullesteg, middelhavsstyle
ca 8 portioner

1 lammeside, ca 1,8 kg
150 g øko fåremælks feta
1 stor håndfuld blandede friske krydderurter, finthakket - jeg brugte salvie, oregano, timian, citrontimian og rosmarin, alle fra egen krydderurtebed
6 fed hvidløg, hakket
salt og peber
Madsnor

Feta, krydderurter og hakket hvidløg blandes. Lammesiden bredes ud og saltes let (husk der er en del salt i feta) og gives et grundigt lag peber. Krydderurtemassen bredes ud over kødet, som rulles fast sammen. Kødet snørres fast med madsnor og puttes i en stegeso. Eventuelt hældes ½ dl vand ved, men der kommer godt med sky fra stegen, så det er ikke nødvendigt.
Steges i ovnen ved ca 120C i 5 timer.

Det blev rigtigt mums, og stegeskyen/lammeboullionen røg i fryseren til senere brug (jeg tænker suppe, måske?).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar