Sider

lørdag den 3. september 2016

Fyldt spaghetti squash



Jeg synes altid at det er spændende med nye grøntsager. Så da jeg her idag faldt over spaghetti squash i min lokale lidl, måtte den selvfølgelig med mig hjem ;-)
På stilken var der en lille brugsanvisning, så jeg gik igang med at tilberede den uden at spørge onkel wiki, hvilket ellers kunne have lettet projektet gevaldigt - som jeg fandt ud af da jeg googlede spaghetti squash, mens retten stod i ovnen...
Her er et link til en god side, som forklarer hvordan man bedst tilbereder spaghetti squash. Kort fortalt bliver kødet i squashen til spaghetti-lignende strimler ved tilberedning. Skallen er MEGET hård, og det er en fordel at bage den eller putte den i mikroovnen FØR man forsøger at skære den. Og vil man have de længste "spaghettier" skal man skære den på tværs og ikke på langs.
Med hensyn til næringsindholdet, så indeholder spaghettisquash ifølge denne hjemmeside 7 gram kulhydrater pr 100g. Og så er spaghettisquash i virkeligheden en græskartype og ikke en squash :-)
Med hensyn til smagen, så smager det let sødligt, men ellers ganske neutralt. Så det blev rigtigt godt sammen med en lidt spizy tomatkødsovs. Opskriften nedenunder er som jeg lavede retten, men næste gang ryger squashen i mikroovnen først ;-)




Fyldt spaghetti squash
2 portioner

1 lille spaghetti squash, skåret midt over på langs og kerner skrabet ud.

400g fars (jeg brugte får, men al fars kan anvendes)
1 stort løg i tern
1 dåse flåede tomater
1 mild chili i små tern
1 fed hvidløg i små tern
1 spsk herbes de provance
1 spsk oregano
0,5 dl vand
2 spsk olivenolie
en god klat andefedt (eller anden god stegefedt)
salt

Løget steges blødt i andefedt. Farsen brunes grundigt. Tomater, krydderier og vand hældes ved, og det hele får lov at simre, indtil vandet et kogt væk, og sovsen er tyk. Smages til med salt og olivenolie.
Farsen fordeles i de to squashhalvdele og bages ved 180 C i 45 min.
Når fadet er taget ud af ovnen, skrabes kødet op med en ske, og squashkødet løsnes ved at føre en gaffel igennem, hvilket frigører de indbyggede strimler. Kødsovs og spaghettistrimler blandes. Kan med fordel drysses med parmesanost - hvis man altså har husket at købe det ;-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar