Sider

søndag den 24. august 2014

Indisk butterlamb

Jeg ææælsker indisk mad! Krydret mad er lige mig - og indisk mad er fantastisk lchf-mad hvis bare man ikke spiser ris eller brød til. Men faktisk har jeg ikke eksperimenteret så meget med at lave indisk mad selv - jeg har været lidt intimideret over alle de krydderier, som man ikke bruger til hverdag, som skulle indkøbes. Jeg har her på bloggen tidligere udgivet et par opskrifter på lette og lækre karryretter, men det har været med præ-købt karry og ikke en krydderiblanding jeg selv har stået for.
Men her den anden dag fik jeg sådan en lyst til butterlamb - en af mine takeaway favoriter - og måtte kæmme internettet for an god opskrift på dette.
Jeg endte op med at snyde en lille smule, i og med at jeg købte forkværnede krydderier - men nu er Vejen ikke en stor krydderiby - så jeg måtte arbejde med det jeg kunne få fat i - og da de bukkehornsfrø, som jeg til min store overraskelse lykkedes at finde i Vejen, var knuste - så besluttede jeg mig til at købe resten kværnede også, selvom jeg godt ved at det tager noget af smagen fra krydderierne.
Lammekødet jeg brugte til retten var lammeslag, som indeholder meget bindevæv. Derfor er både marineringstiden og tilberedningstiden meget lang. Hvis man bruger et stykke kød med mindre bindevæv i, behøver retten ikke have så lang tid.
Men opskriften blev altså som følger:

Indisk Butterlamb.
(STOR portion - 6-8 personer?)

1,8 kg lammeslag skåret i mundrette stykker

Marinade:
2 tommelfinger størrelse frisk, fintrevet ingefær
3 fed hvidløg - knust
saft af 1 citron
300 ml alm sødmælksyoghurt
1 tsk gurkemeje
1 tsk koriander
2 tsk chilipulver
2 tsk garam masala
1 tsk spidskommen
1 tsk salt

Sovs:
6 hvidløgsfed
2 tommelfingre størrelse frisk ingefær
1,5 tsk nelliker
2,5 tsk kanel
1 tsk bukkehornsfrø
3 tsk koriander
3 tsk spidskommen
180 g smør
700 ml pureret tomat (jeg brugte hjemmelavet af egen tomatavl, men man kan sagtens bruge på katton)
7,5 dl fløde
salt og peber

Fremgangsmåde:
Dag 1: Alle ingredienser til marinaden blandes og lammekødet vendes i. Marinerer i 4-24 timer - mit fik ca 16 timer.



Dag 2:
Det marinerede kød brunes i rigeligt smør på panden. Det er vigtigt at panden er meget varm, og at der ikke kommer for store portioner kød på ad gangen. Jeg brunede på to pander samtidigt. Kødet hældes efterhånden som det er færdigt over i en stor stegeso eller en stor gryde.
Mens kødet brunes findeles hvidløg og ingefær i en minihakker indtil man har en pasta, og de forskellige krydderier måles op så de er klar.
Nå kødet er færdigbrunet kommes en stor klump smør på panden, og hvidløg/ingefærspastaen svitses et par minutter, herefter hældes krydderiblandingen i panden og svitses med i nogle minutter. Når krydderierne er færdigsvitsede hældes tomatpureen og fløden i panden og det gives et kort opkog, mens al den sorte stegesnuller i bunden af panden opløses i væsken. Det er MEGET vigtigt at det sorte i panden kommer med - det er ikke brændt på (hvis altså man har brugt nok smør!) men karameliseret kød og krydderi, som giver en fantastisk smag til retten! Sovsen smages til med salt og peber.
Sovsen hældes over det brunede kød, som så enten sættes i ovnen (hvis man har brugt stegeso) ved lav varme, feks 120C, eller til at simre på komfuret, hvis man har brugt en gryde. Tilberedningstiden kommer an på, hvor meget bindevæv der er i det kød man har brugt, så det kan variere fra 30 min til 4 timer, som min ret fik.

De af jer som har fulgt mig et stykke tid, ved at jeg elsker min rømertopf, så det kan ikke komme som en overraskelse at jeg også brugte den til denne ret!
Selve retten ser noget brun ud på billedet, men det smagte helt fantastisk! Det bliver ikke sidste gang jeg kommer til at lave indisk butter lamb! Jeg serverede lammet med blomkål til, men fik desværre ikke taget billeder af tallerkenen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar