Sider

onsdag den 11. februar 2015

Stegte lammeben og stop madspild-suppe

Jeg elsker stegte ben. Det er de af jer, som har fulgt mig en tid ikke i tvivl om. Jeg har flere opskrifter her på bloggen, og spiser det jævnligt.
Ved en gennemgang af fryseren her den anden dag, fandt jeg to poser med lammeribbensspjæld, som jeg havde købt for efterhånden længe siden hos min kødpusher.
Jeg kan egentligt ikke huske hvad jeg havde i tankerne, da jeg købte de ribben, men de blev altså lavet til stegte ben i rømertopfen.

Stegte lammeben
3 portioner

1200 g lammeribben
1 dl vand
Salt og peber

Ribbenene skæres i passende portioner og krydres med salt og peber. Vandet hældes ved. Placeres i en gennemvåd rømertopf og sættes i en kold ovn. Ovnen tændes på 125C og steges i ca 5 timer.
Serveres feks med blomkålsmos eller som her en lækker tomatsalat.




Der bliver altid en dejlig kødsaft i bunden af rømertopfen, når man laver stegeben. Ofte bruger jeg det til sovs, men denne gang brugte jeg det som base til en gang "tøm grøntsagsskuffen" suppe.

Stop-madspild suppe
4 portioner

Ca 3 dl kødsaft fra lammeribs, der kan sagtens anvendes en hvilken som helst boullion
Blandende grøntsagsrester, jeg brugte broccoli, squash, rød peber, løg, blomkål, spinat
1 ds flåede tomater
2,5 dl piskefløde
Salt og peber

Grøntsagerne koges møre i kødsaften og dåsetomaten. Når grøntsagerne er møre, blendes de med en stavblender. Fløden hældes i og suppen varmes op og tilsmages med salt og peber.

Dette er en suppe jeg laver i forskellige varianter med jævne mellemrum. Det er er god og velsmagende måde at få brugt alle de rester af grøntsager på, som man jo går og samler sammen. Det er ikke altid lige smukt (jeg ved godt billedet ligner mudder), men det smager altid godt - og så er det jo smadder sundt!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar