Sider

søndag den 12. februar 2017

Lammeryg i ovn

Jeg delte for et stykke tid siden et halvt lam med min bror. Jeg var den heldige vinder af lammets ryg - en udskæring jeg aldrig har prøvet at tilberede før. Heldigvis kan man finde mange gode opskrifter på nettet, og jeg valgte at tilberede ryggen meget enkelt i ovnen og stadigvæk på benet. Det blev super saftigt og lækkert! Så det er bestemt ikke sidste gang jeg kaster mig ud i en lammerryg!

1 stk lammeryg
4 grene rosmarin
Salt og peber.
Vand

Stegen tages ud af køleskabet et par timer før den skal i ovnen, så den opnår stuetemperatur. Ovnen varmes op til 200C. Mens ovnen varmer skæres fedtet på oversiden af stegen i 1x1 cm tern. Stegen gnides ind i salt og drysses med peber. Steges placeres i et ovnfast fad og der hældes ca 1 cm vand i bunden af fadet. Rosmarin grenene placeres ovenpå stegen, som sættes i den varme ovn. Temperaturen sænkes straks til 150C. Steges skal være i ovnen i 5 kvarter, hvorefter den skal hvile i 1 kvarter før den skæres ud.
Udskæring foregår ved at der skæres ned fra oversiden af stegen langs knoglen, som følges hele vejen rundt indtil stegen er løsnet fra benet. Derefter skæres stegen i skiver af ca 1 cm.
Jeg valgte at servere kødet med blomkål/broccoli mos, samt grøn salat med hjemmelavet thousand island dressing.



Sprød og lækker fedtkant på stegen - mmm...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar