Sider

onsdag den 29. januar 2014

Chili med kød - aka chili con carne

Igår fik jeg en voldsom lyst til GRØNTSAGER - og efter som en af reglerne i LCHF er, at man skal lytte til sin krop, så valgte jeg at lave en chiligryde fyldt med grøntsager.



Chili med kød - LCHF-style

ca 8 portioner

800g oksetykkam skåret i 2x2x2 cm stykker
100g Aalbæk luksus bacon skåret i tern
3 store løg i tern
4 fed hvidløg i bitte små tern
3-4 friske chili i tern
2 store peberfrugter i tern
1 hel bladselleri i skiver
3 dåser flåede tomater
rigeligt smør til stegning
salt

Bacon steges semisprødt i rigeligt smør, derefter steges løgternene bløde og søde. Tilsidst brunes kødet. Herefter kommes hvidløg, chili og peberfrugt i gryden sammen med tomaterne, og det hele får lov at simre i nogle timer. Så kommes bladsellerien i, og retten simret videre i en times tid, før det hele smages til med salt (og evt peber hvis ikke det er stærkt nok).
Hvis ikke man har tid til at lade det simre i de ca 3 timer det tager med oksetykkam, kan man bruge enten hakket oksekød eller almindeligt oksekød i tern, som kan købes i forretningerne, og som typisk skal have ca ½ time for at være mørt. Det giver bare ikke den dybe kødsmag og ekstra fedt, som en oksetykkam giver - det er bare så fyldt med bindevæv at det skal have lang tid for at blive mørt.

Jeg valgte at servere min chili med en god klat creme fraice 38% samt en drissel af olivenolie for at få fedtprocenten op i et fornuftigt leje. Hvis man ikke kører strikt LCHF, kan man også tilføje nogle red kidneybønner, men der er for mange kulhydrater i til striks LCHF, og de tilføjer efter min mening ikke det helt store.

Retten var i virkeligheden noget mere rød end dette - det er bare mit telefonkamera, som ikke tager så gode billeder



Ingen kommentarer:

Send en kommentar