Sider

fredag den 31. januar 2014

Status 31. Januar 2014

Broccoli, bladselleri og champignon med en dip af creme fraice 38%, mayo, citronsaft, urtesalt og min pt yndlingskrydderiblanding


Inspireret af en tråd på LCHF Advanced fb igår, ligger jeg lige et billede af gårsdagens aftensmad ud. Ikke fordi den er særligt speciel - eller bare den mindste smule spændende - men billedet skulle meget gerne aflive den myte, som åbentbart har bredt sig, at man skal passe på med at få for mange grøntsager, hvis man gerne vil tabe sig med LCHF. Det er simpelthen ikke rigtigt! Jeg spiser striks LCHF og spiser med glæde alle de ovenjordsgrøntsager som jeg  har lyst til! Man skal æddermandme spise meget broccoli eller spinat for det på nogen måde påvirker blodsukkeret! Det der er med grøntsager er, at de få kulhydrater, som er i dem, er godt og grundigt kapslet ind af fibre. Så den del af kulhydraterne, som bliver fordøjet, kommer over tarmvæggen så langsomt, at man skal være mere end almindeligt sukkersensitiv, for at ens blodsukker bliver påvirket af det. De eneste grøntsager som nogen mennesker måske skal være forsigtige med, når det gælder vægttab er underjordsgrøntsagerne - dvs hovedsagligt rodfrugterne. Dette skyldes, at der i rodfrugterne er et væsentligt højere indhold af letomsættelige kulhydrater, der hos nogen mennesker bliver fordøjet så hurtigt, at det kan påvirke blodsukkeret. Hos mig personligt betyder det at jeg spiser alle ovenjordsgrøntsager, samt løgfamilien ad libitum - og hvis jeg føler for det, spiser jeg en gulerod eller en skive (sukkerfri) rødbede på min leverpostejsmad, hvis det er det jeg har lyst til! Vi må jo heller ikke glemme, at der i grøntsagerne er de fleste af de vitaminer og mineraler som er livsnødvendige for os!

Med det lille sure opstød ude af verden, kommer jeg nu til det, som indlægget egentligt skulle handle om - nemlig hvordan det er gået siden 1.december, hvor der sidst kom en statusopdatering.
Der har været mega meget stress på, som jeg jo i flere indlæg har givet udtryk for - så jeg havde egentligt gjort op med mig selv, at jeg ville være fint tilfreds, bare jeg havde holdt vægten. Og i og med min vægt og mit målebånd har været pakket ned i en flyttekasse, har jeg heller ikke vejet mig siden sidst. Jeg var dog godt klar over, at der nok alligevel var sket noget, for det har jeg kunnet mærke på mit tøj - og så har jeg flere gange fået bemærkninger om, om ikke jeg dog har tabt mig?
Så hvad er der sket på de to måneder? Ja - kilomæssigt har jeg tabt mig 5,8 kilo! På centimerne er der røget 0,5 cm om armen, 1,5 cm om låret og 2 cm om livet. Der hvor jeg mest kan mærke det, er omkring hofter og bagdel - jeg er så småt begyndt at få hængerøv i de bukser, der var til den lidt stramme side, da jeg købte dem i november - og nu kan jeg passe et par bukser, som jeg for årevis siden købte i den tro, at når man i Bilka køber et par bukser i samme model og størrelse, som et par bukser man har i forvejen - så er det også samme størrelse - for at finde ud af, at de der størrelseslapper, der sidder bag i bukserne, åbentbart syes i med lukkede øjne! Og som jeg var for doven til at køre tilbage i Bilka med... Men de passede altså idag, da jeg prøvede dem på (at de så er vildt umoderne og ikke særligt kønne, er jo en helt anden side af sagen ;-).

Så med det over alle forventninger gode resultat, har jeg skyndt mig at pakke vægten og målebåndet væk igen! For åbentbart går det hele meget bedre, når jeg ikke stresser mig selv med den vægt!

Alt i alt har jeg altså siden jeg begyndte mit LCHF eventyr i midten af december 2012 tabt mig 25,1 kilo (Yay - har nået et delmål helt uden at være klar over det!), og siden marts 2013 tabt 11,5 cm om overarmen, 23 cm om livet og 18,5 cm om låret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar