Sider

mandag den 26. maj 2014

4 uger - og en sjat - med resistent stivelse, samt lidt diverse

Så er der gået en måneds tid med mit lille forsøg med resistent stivelse. Den første uges tid havde jeg en del gas i tarmen, men det stoppede hurtigt, og nu prutter jeg ikke mere end jeg plejer. Den øgede tarmluft er egentligt den eneste bivirkning, som jeg har oplevet - til gengæld har jeg oplevet flere positive effekter, dog ikke helt så dramatiske, som nogen af de beretninger, jeg har læst fra andre.
Huden i mit ansigt er blevet blødere, og meget mindre fedtet.
Min tørre og til tider skællende hovedbund har det væsentligt bedre.
Markant mindre appetit!
Jeg er kommet hurtigere i ketose - samt i dybere ketose - end jeg tidligere har gjort, efter nogle planlagte "snydedage".

Så jeg har helt klart tænkt mig at fortsætte med den resistente stivelse!

Og nu vil jeg lige fortælle lidt om hvad der ellers er sket i mit liv den seneste måneds tid.
Jeg kan ikke huske om jeg har fortalt at jeg har allergi mod birke - og græspollen? De sidste par år har jeg taget antihistamintabletter imod det i sæsonen, og gik også igang med dem i år. I år blev jeg bare opmærksom på, at de der piller faktisk giver mig bivirkninger! Jeg gik og var SÅ træt og modløs hele tiden - faktisk troede jeg, at jeg måske var på vej til at få en depression pga den uforløste sorg jeg går med - men da min boss kommenterede på, at jeg gik og gabte, røg det ud af munden på mig, helt ubevidst, at det var pga min allergimedicin - hvortil han svarede, at det jo var en almindelig bivirkning. Det gik så op for mig, at jeg jo nok vidste hvorfor jeg havde det så crappy - og ganske rigtigt, kun to dage efter jeg stoppede med tabletterne, var min energi på stærkt opadgående. Og nu, efter halvanden uge er jeg sprængfyldt med energi igen, og er tilbage til at gå lange ture med hundene og pille i min lille have. Mine allergiske symptomer klarer jeg med næsespray og øjendråber.
Det at mit hovede er klarere, har også gjort, at jeg bedre er i stand til at analysere, hvorfor det er mit vægttab er gået i stå, trods det at jeg er i ketose det meste af tiden. Og grunden er egentligt så triviel at man skulle tro det var løgn! Jeg spiser selvom jeg ikke er sulten -aka overspisning... Det er mit gammelkendte problem, som har sneget sig ind på mig igen. Inden i mit hoved, har jeg gået og tænkt, at når jeg kun spiser to måltider om dagen, så gør jeg som min krop vil have - men efter at have mærket efter, har jeg fundet ud af, at jeg faktisk oftest ikke er sulten ved madpakketid, men bare spiser, fordi alle de andre gør. Og til aften laver jeg en specifik portionsstørrelse og spiser den op, selvom jeg måske er mæt efter den halve portion.
Så det er en af de ting, jeg er gået igang med at arbejde på.
Og så har min reaktion på carbdage ændret sig. Lige i starten af mit lchf eventyr, fik jeg de vildeste tømmermænd, når jeg trådte ved siden af. Det gik efterhånden væk, således at jeg faktisk ikke mærkede noget som helst, når jeg gik fra fedtforbrænding til kulhydratforbrændig og tilbage igen. De sidste par måneder har jeg dog bemærket, at jeg er begyndt at blive øm i ledene, især i hænderne, de første par dage på vej ind i ketosen igen. Min egen teori er, at det er væskeophobninger, men jeg ved det faktisk ikke. Men efter et par dage, har mine fingre og ankler det fint igen.
Det var vist hvad jeg havde på hjertet i denne omgang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar