Sider

fredag den 26. september 2014

Sundhed fra naturen

Ligesom 50% af Danmarks befolkning, så er jeg rigtigt forkølet i de her dage. Jeg priser mig derfor lykkelig for, at jeg i weekenden plyndrede mine forældres baghave for de sidste hyldebær.



Jeg er ikke sådan en fancy een som selv står og koger saft (nok mest fordi jeg ikke drikker saft...), men jeg har altid hyldebær i fryseren vinteren over, hvis ellers jeg kan få fingre i nogle. For findes der noget bedre mod forkølelse? Jeg tror det ikke!
Den måde JEG bruger hyldebærene på, er at fryse dem ned, direkte fra træet - og så lave et afkog af bærene, når jeg trænger til lidt insta-sundhed.

Hyldebærafkog

1 portion hyldebær
Vand, så det når ca dobbelt op på rumfanget af hyldebær
Tørret vaniliestang
evt sødemiddel - jeg bruger hermesetas tabs, men det gør man bare som man har lyst til

Vand, bær og vaniljestang koges i ca 10 min. Afkoget hældes igennem en fin sigte, og den resterende væske trykkes ud af bærene med en ske eller lignende. Sødes efter smag.
Hyldebærafkoget kan med fordel serveres med en god dråbe rom - som jo også er et vidundermiddel mod forkølelse ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar