Sider

onsdag den 18. marts 2015

Hvidvinsdampet hvilling med grøntsager og hjemmegjort hollandaise

De af jer som følger med på bloggen, har nok bemærket at jeg har udgivet næsten udelukkende fiskeopskrifter her på det sidste. Det skyldes ikke at jeg kun spiser fisk, men mere at min anden mad er noget rutinepræget. Vi får se om det kommende forår måske kan ændre lidt på dette.
Indtil da, får I lige endnu en dejlig fiskeopskrift. Denne gang er jeg ikke inspireret af andet end hvad jeg havde i køleskabet...




Hvidvinsdampet hvilling med tomat og løg

1 pers

Ca 200g hvillingfilet, skåret i 2 aflange stykker
10 cherrytomater, halverede
1 lille rødløg i tynde halvmåner
0,5 dl hvidvin
En lille dusk dild skåret groft
Salt og peber

Hvillingfileterne krydres med salt og peber og rulles sammen. Placeres opretstående i et lille fad. Grøntsagerne placeres rundt om fiske i fadet og krydres med salt og peber. Dilden drysses over og hvidvinen hældes med. Bages i ovnen ved 200C i 12-14 min, indtil fisken lige præcist er tilberedt.

Jeg serverede fisken med hollandaise for at få fedtprocenten op. Normal laver jeg hollandaise efter denne opskrift, men da jeg nu havde hvidvin, valgte jeg at lave en lidt mere avanceret udgave af en hollandaise. Jeg har læst mange opskrifter på denne sovs, og det virker mere som en personlig præference om man bruger citron eller indkogt vin, så jeg tillader mig at have to forskellige opskrifter på den samme sovs. Man kan kalde det en hurtig og en endnu hurtigere opskrift ,-)

Hollandaise, stavblender metoden
1-2 portioner

0,5 dl hvidvin
0,25 dl hvidvinseddike
0,25 dl vand
1 spsk løg i små tern
3 hele peberkorn

2 æggeblommer, stuevarme
125 g smør
Salt

Vin, eddike, vand, løg og peberkorn hældes i en gryde og reduceres ned til ca 1 spsk. Væsken for lov at svalne.
Smøret smeltes - enten i en lille gryde eller i en lille porcelænskande i microovnen. Det er vigtigt at smøret ikke bliver for varmt, men kun lige er smeltet. Smøret skal stå et øjeblik, så vallen falder til bunds.
De stuevarme æggeblommer puttes i et blenderglas sammen med vinafkoget. Æg og vin stavblendes på højeste gear i 20 sek, hvorefter smøret forsigtigt hældes i få dråber af gangen under konstant hurtigt stavblendning. Efterhånden som smøren arbejdes ind i æggen kan man hælde mere i af gangen. Sovsen smages til med salt efter endt blendning.

Her er et lille videoklip, som viser processen - godt nok på en bearnaisesovs, men arbejdsgangen er den samme. Og så kan det varm anbefales at have smøren i en lille kande - det gør den langsomme tilsætning af smøret meget lettere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar