Sider

onsdag den 4. marts 2015

Kød med kål

Dengang jeg var barn havde mine forældre ikke ret mange penge. Derfor skulle der trylles med madbudgettet, når to voksne og fire børn skulle brødfødes. Det betød blandt andet at vi spiste mange af sæsonens grove grøntsager blandt andet hvidkål. Nu er kål nok ikke den mest børnevenlige spise, men min far er en snedig mand, og opfandt den meget politisk ukorrekte ret "knust indianerbarn", som egentligt bare var hakkekød og kål og tomatpure samt diverse andre grøntsager stegt i en stegegryde. Og selvom ingen af vi søskende kunne lide kål, så var lige præcist den ret meget populær - det viser bare hvor meget psykologi påvirker ens opfattelse af mad ,-)
Det var egentligt ikke knust indianerbarn, som jeg tænkte på da jeg gik igang med madlavningen idag - men jeg kom til at tænke på det mens jeg stod og stegte, nok pga duften og udseendet. Og denne ret smagte bestemt lige så godt som jeg husker det knuste indianerbarn.

Kød med kål
2-3 portioner

400g hk vildsvinekød
100 g hk oksefedt
1 stort rødløg i strimler
2 fed hvidløg i små tern
1 stor rød peberfrugt i strimler
1 lille spidskål i strimler
1 spsk tørret timian
1 tsk tørret rosmarin
1 tsk chili i flager
Rigeligt smør
Rigeligt andefedt
Soyasovs

En god portion andefedt og ca samme mængde smør smeltes i en stor pande og rødløget steges blødt. Svinekødet hældes i panden og svitses. Når svinekødet er næsten færdigt hældes det hakkede oksefedt i panden og steger med. Hvidløg og peberfrugt, samt timian, rosmarin og chili hældes i panden og steges indtil peberfrugten begynder at være blød. Så hældes det strimlede spidskål i panden og steges indtil det er mørt. Under hele processen er det vigtigt at der er nok fedtstof i panden, så der ikke er noget som branker. Til sidst smages retten til med soyasovs.
Jeg har lavet lignende retter før, og ved at de faktisk bare bliver bedre til dagen efter - så ved jeg da hvad jeg har og glæde mig til imorgen. ☺


Ingen kommentarer:

Send en kommentar