Sider

fredag den 20. marts 2015

Patriotisk hyldest til foråret!

Det var jo en umådelig flashy titel på dette indlæg! Men I skal nok forstå det når jeg lige har forklaret mig.
Jeg har haft ferie i denne uge - og kan man forestille sig en bedre uge til det? Jeg kan hvert fald ikke. Jeg har blandt andet nydt ferien ved at gå nogle lange ture med hundene. Da jeg for et lille halvt års tids siden flyttede, flyttede jeg lige syd for Kongeåen. Det betyder, at jeg hver dag passerer "Frihedsbroen" når jeg kører på arbejde. Så jeg får altid et pust af historiens vingesus og et lille stik af patriotisme, når jeg kører over denne bro. Og så er der lige det, at hærvejen også løber lige der på min vej - det er faktisk fantastisk at bo lige midt i historien!
Det patriotiske i denne ret består i, at hundene og jeg var spadseret op til Kongeåen for at gå tur langs denne, da jeg fik øje på de første, spæde brændenælder. Straks gik mine tanker til den brændenældesuppe, som min far lavede da jeg var barn. Nu har jeg jo altid hundelorteposer i lommen, så jeg trak sådan een over hånden og begyndte at plukke. Det var så nogle barske små sataner, så de kunne godt brænde igennem een pose... Men med to poser på hånden, lykkedes det at få plukket en god håndfuld.
Så gik turen hjem og de fine brændenældeskud blev skyllet rene - og for dælan hvor kan der været meget jord i dem! Det var faktisk værre en spinat! Men den brændenældesuppe jeg fik lavet blev fantastisk! Det smagte lidt ligesom rigtigt godt wraphø lugter - nemligt fantastisk plantefriskt. Og den gode fedme fra flæsken var bare supergodt sammen med det friske fra nælderne. Det bliver ikke sidste gang i foråret at jeg kommer til at lave denne ret!



Brændenældesuppe
1 portion

1 stor håndfuld brændenældeskud, grundigt skyllede og finhakket
0,5 porre i fine strimler
Ca 200 g øko brystflæsk, i grove tern
Ca 4 dl hjemmelavet fjerkræsfond. En god købefond kan sagtens bruges
Ca 20 g smør
Salt og peber

Porren steges ved svag varme i smøret, indtil den er blød og sød. Fond, brændenælde og flæsk tilsættes og det hele koger indtil flæsket er mørt. Det tog ca 15 min. Der smages til med salt og peber undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar