Sider

torsdag den 14. maj 2015

Asparges flødesovs med tomatbagt mørksej

Jeg får jo leveret en fiskekasse hver 14. Dag, hvilket jeg er meget glad for - på denne måde får jeg smagt noget fisk, som jeg ikke ellers ville have købt. Og som et ekstra plus kommer fisken med en opskrift, som man kan vælge at bruge eller lade være. Denne gang var det en opskrift som tiltalte mig, så med få modifikationer brugte jeg den.

Asparges flødesovs

0,5 bundt grønne asparges
0,5 lille løg i bittesmå tern
En smule smør
1 dl hvidvin
1 dl 48% gårdfløde - eller bare almindelig piskefløde
Salt og peber

Asparges klargøres ved at knække bunden af, der hvor den selv knækker automatisk. På den måde slipper man for de træede ender. Skylles og skæres i små stykker. Løget steges gennemsigtigt i smør og aspargesstykkerne hældes ved. Hvidvinen hældes ved og dampes ned til det halve. Fløden hældes ved og sovsen koges ind indtil den er lækker og cremet. Krydres med salt og peber.
Mens sovsen koges ind, tilberedes:

Tomatbagt mørksej

1 stykke mørksejfilet
20 g smør
1 stor coctailtomat i skiver
Salt og peber

Fiske placeres i et lille fad og krydres med salt og peber. Smøret placeres på fisken og tomatskiverne lægges ovenpå. Sættes i ovnen ved 200C i 10 min. Når fisken tages ud, hældes det afsmeltede smør over gentagende gange, så fiske holdes varm mens sovsen koges færdig.

Sovsen placeres i bunden af en tallerken og fisken ovenpå.



Og så afsluttedes et dejligt måltid med årets første danske jordbær med 48% gårdfløde på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar