Sider

fredag den 29. maj 2015

Forkullet cajun fisk

Mad hvor overskriften begynder med "forkullet" lyder sjældent appetitvækkende. Men jeg lover at denne her cajun inspirerede fiskeret er genial (især hvis man kan lide stærk mad, selvfølgelig).
Opskriften er stærkt inspireret af denne her, som var med i denne uges fiskekasse. Jeg havde næsten alle ingredienserne, og substituerede resten. Jeg er åbentbart til stærkere mad en den oprindelige kok, for jeg fik brugt noget mere cajunblanding, end der blev lagt op til. Og så kunne jeg glæde mig over BÅDE at skulle have mine minimåleskeer og min morter fremme - de ser ikke dagens lys så ofte ,-)

Men nu til opskriften:

Cajun krydderblanding:
10 ml  spidskommen
5 ml sød paprika
2 ml chilipulver
2 ml peber
2 ml sennepsmel

Det hele blandes sammen.

Salat:

5 cherrytomater
1 avocado
0,5 rødløg
1 lille dusk kruspersille
50 g feta
1 spsk citronsaft
1 spsk olivenolie
1 drys chili i flager
Salt og peber

Tomat, avocado og løg skæres i små tern. Persillen hakkes og alle ingredienserne blandes og krydres med chiliflager, salt og peber.

Forkullet cajun fisk:

150 g kullerfilet
1 meget stort hvidløgsfed
1 drys timian
Groft salt
2 tsk citronsaft
2 tsk cajun krydderiblanding

+ 2 tsk krydderiblanding

svinefedt eller smagsneutral kokosolie til stegning

Hvidløget skæres i tern og puttes i en morter sammen med groft salt og timian, hvor det myrdes til en grov pasta. Pastaen blandes med citronsaft og 2 tsk cajun krydderblanding.
Fiskes skind ridses med en skarp kniv og krydderpastaen gnides ind i fisken. Jeg dryssede så yderligere 2 tsk krydderiblanding over, da jeg syntes det trængte...
I mellemtiden varmes en pande op til meget varmt og et varmeresistent fedtstof smeltes. Fisken ligges med krydderblandingen nedad og steges ved høj varme i 3-4 minutter indtil overfladen af fisken er næsten hvid og krydderierne er sortstegte. Fiske vendes og gives 15 sek på den anden side.

Retten arrangeres på en tallerken og spises med glæde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar