Sider

søndag den 14. juni 2015

Sommerlig fiskesovs

Jeg får min fiskekasse hver anden onsdag, så typisk er det onsdag og torsdag i den uge, at jeg især spiser fisk. Men i denne uge havde jeg gæster og serverede lam (opskrift følger), så pludseligt var det blevet fredag og fisken skulle i den grad bruges... Jeg er gået over til at få singlekassen, så jeg havde både kulmule og skærisingfileter, der skulle bruges. Jeg tilberedte begge slags fisk på hver sin måde, og fik den ene halvdel til aftensmad fredag og resten til frokost lørdag. Fisken blev god, men det bedste var næsten sovsen, som gik godt til mine fisk, men som også vil kunne gå godt til de fleste slags andre fisk.

Dildsovs
1 portion

1,5 dl fløde
1 dl hvidvin
1 lille dusk dild, finthakket
Salt og peber

Fløde og vin hældes i en bredbundet gryde og koges ind til passende tykkelse. Tages af varmen og tilsættes dild. Smages til med salt og peber.

Hvidvinsdampet skærising

Skærising filet
Salt og peber
Hvidvin

Et lille porcelænsfad sættes i ovnen ved 200C indtil det er gennemvarmt. Fileterne krydres på den ene side med salt og peber, og rulles sammen med krydringen indad. Placeres i det varme fad, og der hældes ca 0,5 cm hvidvin ved. Fadet pakkes ind i bagepapir, så bæsken ikke bare fiser af, og placeres i en 200C ovn i 10 minutter. Fisken skal hvile i nogle minutter på køkkenbordet før servering.

Skindstegt kulmule

Kulmulefilet i portionsstykker
Salt og peber
Smør

Kulmulen ridses på skindsiden og krydres med salt og peber. Steges på en meget varm pande, udelukkende på skindsiden, indtil fisken er hvid hele vejen igennem. Det er en fordel at lægge et grydelåg over panden, da tilberedningen så bliver mere ensartet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar