Sider

søndag den 15. december 2013

Super, mega, trippel MUMS!!!

Den her bliver jeg lige nødt til at dele med jer! Jeg og min bror handlede jo lammekød i efteråret, og jeg havde stadigt nogle lammeskanke liggende i fryseren. Eftersom jeg er igang med at skulle flytte, er jeg også ved at tømme min fryser, så jeg tænkte at sådan en lammeskank kunne være en fin søndagsaftensmad.
Lammekød bliver let tørt, så jeg bestemte mig for at putte det i rømertopfen og langtidsstege det ved svag varme. Og eftersom jeg havde bestemt mig for at servere mit lam med hjemmegjort bearnaisesovs, besluttede jeg at tilberede lammet på den mest simple måde, dvs bare krydret med salt og peber.
Det kom der dette ud af:



Langtidsbraiseret lammeskanke
2 portioner

2 lammeskanke
salt og peber
1 dl vand

Skankene krydres med salt og peber hele vejen rundt, og lægges i en lille rømertopf. Vandet hældes i bunden af rømertopfen. (Hvis det er længe siden du har brugt din rømertopf, så skal den stå i blød i lunkent vand i en halv times tid). Låget lægges på, og rømertopfen sættes ind i en kold ovn. Ovnen sættes på 110*C  og retten får lov at hygge sig i ca 6 timer. Hvis man ikke har så lang tid, kan det tilberedes ved højere temperatur i kortete tid. Lam bør dog efter min mening aldrig tilberedes ved over 150*C.
Jeg var ikke i humør til grøntsager idag, så det her er hvordan min tallerken så ud.



 I morgen skal jeg have den anden skank, og i overmorgen tror jeg, jeg skal have en suppe lavet på lammefonden, som lå i bunden af rømertopfen. Knoglerne fik hundene glæde af!

PS: mine hunde er vandt til at spise knogler af alle typer, men hvis din hund ikke er, så skal du starte med kun en kort tyggeperiode, før du tager knoglen fra den. Så kan du se, om den kan tåle knogler i maven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar