Sider

søndag den 23. marts 2014

Super simpel suppe - mod sygdom

Jeg har været småsløj her den senere tid - sådan med snot og ondt i halsen og træt. Ikke helt så meget at jeg ikke kan gå på arbejde, men nok til at jeg ikke orker så meget ud over. Så da jeg i onsdags, efter en 24 timers vagt, som blev ganske begivenhedsrig, skulle finde på noget at spise, var jeg aldeles ideforladt. Da jeg i min søvnunderskud heller ikke gad køre ind til Vejen, endte jeg i min lokale lokal-Brugsen. Det er faktisk ikke det værste sted at handle, da de har et forbløffende stort udvalg og rent prismæssigt sagtens kan hamle op med både Kvickly og Løvbjerg.
Nå, men jeg gik altså i lokal-Brugsen, hvor jeg var så heldig at finde øko-dåsetomater stærkt nedsat samt en kylling nedsat pga dato. Og ud fra disse to ingredienser kreerede jeg denne meget simple - men også velsmagende suppe.



Tomatsuppe i Rømertopf

1 kylling
2 ds hakkede tomater
1 spsk blandede tørrede krydderurter (jeg brugte "Urtegården" fra santa maria)
½-1 tsk tørrede chiliflager
2,5 dl fløde
salt

Tomat og krydderier hældes i bunden af en rømertopf og kyllingen placeres ovenpå. Sættes ind i en kold ovn, der tændes på 120C, og det hele får lov at stå i ca 5 timer.
Kyllingen pilles nu op af fadet - den skal meget gerne være så mør, at den falder fra hinanden - og tomatvæsken i bunden hældes over i en gryde. Fløden hældes ved, og efter et kort opkog krydres med salt.

Kyllingekød pilles i mindre stykker, placeres i bunden af en tallerken, og suppen hældes over.

Af denne portion fik jeg suppe til 3 måltider, og ekstra kyllingekød tilbage til en gang kyllingesalat med mayo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar