Sider

fredag den 30. januar 2015

Bacalao

Som lovet ville jeg komme med endnu en opskrift med torsk, hvis ellers resultatet faldt heldigt ud. Og det gjorde det bestemt. Bacalao er en portugesisk ret, som er meget populær i Norge. Det kan man jo så undre sig over. Men onkel Wiki hjalp mig med at opklare det mysterium.
Bacalao betyder "torsk" på portugesisk, men når det bruges i forbindelse med mad, er det nærmest synonymt med klipfisk. Og Portugal er tilsyneladende en af de største importører af norsk klipfisk. Så det er på grund af den fælles glæde over klipfisk, at nordmændene har lært sig denne ret. Mystery solved!
Retten laves traditionelt med klipfisk og kartofler bagt i en chili/tomatsovs, men efter som onkel Wiki kunne afsløre at der findes over 1000 opskrifter på bacalao, synes jeg det er helt ok at kalde denne opskrift for Bacalao også. Opskriften er inspireret fra flere norske lchf-blogs, hvor det gik fra at kun have sovs og til at substituere kartoflerne med forskellige grøntsager. Jeg fandt også et par opskrifter, hvor der blev brugt fersk torsk - blandt andet på en spansk lchf-blog...
Men her følger altså MIN variant af Bacalao.

1 portion

200 g frisk torsk i strimler

0,5 løg i tern
0,5 rød peberfrugt i tern
0,5 chilifrugt i små tern
1 fed hvidløg i små tern
0,5 ds flåede tomater
0,5 spsk tomatpure
0,5 tsk stærk paprika
1,5 spsk olivenolie
0,5 spsk andefedt
salt

0,5 squash i 3mm halvmåneformede skiver

Fedtstoffet opvarmes i en pande og løget svitses. Peberfrugt og chili svitses med i nogle minutter. Tomat, pure, hvidløg og paprika hældes i panden, og det hele får lov til at simre under låg i ca 25 min. Smages til med salt.
Squashen fordeles i et lille fad og overhældes med sovsen. Bages i ovnen ved 200C i 15 min. Fisken lægges oven på resten og bages i yderligere 8 min ved 200C.

Retten er lige lovelig fedtfattig til at kunne stå alene som en lchf-ret, så jeg serverede den med et stykke knækbrød med tandsmør.

Men summa sumarum. En yderst velsmagende ret med torsk, som det nok ikke bliver sidste gang jeg laver - for jeg er sikker på den går lige så godt med andre hvide fisk, feks sej.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar