Sider

mandag den 26. januar 2015

Hjemmegjort pesto

Her den anden dag fik jeg bare supermeget lyst til pesto og laks. Jeg var så heldig at faktisk HAVE frisk laks i køleskabet, men da jeg ville købe min goto pesto fra Løgismose i Netto, var der simpelthen ikke noget på hylderne! Den eneste anden acceptable pesto jeg har fundet ellers, er en megadyr version, som jeg fandt i superbrugsen.
Men så var der jo ikke andet at gøre end selv gå igang med at kokkerere. Og sikke et godt resultat! Jeg bryder mig ikke meget om pinjekerner, så jeg valgte at bruge solsikkekerne, som også Løgismose bruger i deres pesto.

1 portion pesto

1 lille håndfuld solsikkekerner
1 bundt basilikum
1 fed hvidløg, grofthakket
ca 30 g finrevet parmesanost
en passende mængde olivenolie
Salt

Solsikkekernerne bredes ud i et tyndt lag, og ristes i ovnen ved 200C i 7-10 min indtil de har en passende farve. Skal køle ned.
Solsikkekerner, basilikum og hvidløg hakkes i minihakker til en grov pasta. Pastaen tilsættes en passende mængde olivenolie (ca 1 dl?), som ved hjælp af minihakkeren blandes sammen. Massen smages nu til med parmesanost til konsistensen bliver fin og smages til med salt.
Det er ikke standart at riste nøddeelementet, men der løftede altså smagen til et højere niveau!
Pestoen kan holde nogle dage i køleskabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar