Sider

onsdag den 28. januar 2015

Ovndampet torsk med hele svineriet

Min fiskekasse, som kom med posten idag, indeholdt to dejlige torskefileter. Den medfølgende opskrift sendte min direkte tilbage til barndommen, hvor torsk med hele svineriet var en ikonisk ret, vi glædede os til, hver gang min far havde torsk med hjem.
Så der var jo ingen tvivl om, at den ene torskefilet skulle transformeret til en modificeret lchf udgave af barndomsminderne. Den anden filet har jeg gemt til et middelhavseksperiment, som I nok skal blive indviet i, hvis altså det bliver godt.

Men nu til opskriften, som starter med "svineriet", som er sprødt bacon, rødbedetern, ternet æg og sennepssovs.

3 skiver bacon steges sprødt - enten i ovn eller på panden.
3-4 skiver sukkerfri rødbede (jeg brugte dem fra samsø) skæres i 8mm tern.
1 æg hårdkoges, køles af og skæres i store tern

Sennepssovs 1 portion
2 dl piskefløde
1 tsk fiskesennep (jeg blandede selv ud af groft sennepsmel, vand og hvidvinseddike)
Salt

Piskefløden koges tyk, dvs vandet dampes væk. Gøres hurtigst ved at koge i en pande, hvor overfladen bliver større end i en gryde. Når fløden er kogt ind tages den af varmen og smages til med sennep og salt.

Når alt tilbehøret er klar, kan man gå igang med torskefileten. Jeg lavede baconen i ovnen, så den var allerede varm, men ellers skal man tænde for ovnen så den er klar når man er færdig med tilbehøret.

Ovndampet torsk

1 torskefilet
Salt og peber
Kogende vand til at dampe med

Ovnen forvarmes til 200C. Torskefileten krydres og placeres på en rist, som passer hen over et ovnfast fad. I det ovnfaste fad hældes kogende vand, og fisk, rist og fad pakkes ind i et stykke bagepapir, så dampen holdes inde. Det hele sættes i ovnen og dampes i 10 minutter. Hellere for kort tid end for lang.

Det hele arrangeres på en tallerken og spises med glæde!



Jeg har selv købt og betalt fisken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar