Sider

søndag den 25. januar 2015

Let knækbrød med chiafrø



Af og til savner jeg bare knækbrød. Det er så dejligt med en knasende sprød skive med tandsmør og ost. Heldigvis så findes der masser af opskrifter på lchf-venligt knækbrød ude på det store internet. Man skal bare lige huske på, at man kun skal spise det i mindre mængde, hvis man kører striks lchf. Dette skyldes at de mange kerner ud over det gode fedt, faktisk også indeholder en del kulhydrat. Så det er med dette knækbrød som med så mange andre ting - alt med måde!

1 plade knækbrød

3 dl kerner og nødder fra en færdigblanding stenalderbrød (UDEN frugt!)
1 dl chiafrø
1 tsk salt
2 dl vand
1 æg.

Nødderne i stenalderbrødblandingen pilles fra og hakkes fint. Alle ingredienser blandes i en skål. Lad dejen stå indtil chiafrøene har absorberet vandet og er gelerede - det tager 15-20 minutter. Dejen bredes ud på en bageplade med en dejskraber, og med dejskraberens kant skæres igennem dejen, så der dannes enkelte knækbrøsskiver. Knækbrødet bages ved 160C i 40-50 minutter alt efter ovnen. Knækbrødet skal være helt tørt og let lysebrunt.
Kan holde sig ganske fint i en tætsluttende dåse med låg, og kan formentligt også fryses ned. Det har jeg dog ikke forsøgt erlv.

2 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke hvilken verden jeg har opholdt mig i, men LCHF-knækbrød er gået min næse langt forbi. Jeg elsker ellers knækbrød og din opskrift skal så meget prøves. Mange tak!

    SvarSlet