Sider

søndag den 11. januar 2015

Fårenakke i Rømertopf

Jeg holder meget af stegeben, så da jeg her i weekenden opdagede 2 pakker med fårenakkehvirvler i fryseren under en gennemgang af indholdet, bestemte jeg mig til at lave en lidt alternativ, spicy og grøntsagsagtig variant over temaet. Og det blev faktisk rigtigt jummi! Nu ved jeg godt, at det nok er de færreste, som lige har en portion fårenakkehvirvler liggende, men jeg vurderer at denne ret kan laves med alle former for stegeben eller måske endda også osso buco (som man også kan købe i lammeversionen - super søde små kød- og knoglebidder).

Spicy fårenakke i Rømertopf
 2-3 portioner

1200 g fårenakkehvirvler
1 lille porre, renset og skåret i strimler
2-3 store stilke bladselleri, i smalle skiver
1 stor grøn peber i tern
2 fed hvidløg i små tern
200 g bacon i tern
2 dåser hk tomater
1 god tsk tørret chili (eller efter smag)
1 god portion krydderiblanding - feks herbes de provence eller "køkkenhavens urter"
1 spsk sød paprika
1 dl vand
salt og peber

Rømertopfen sættes i blød i koldt vand mens grøntsagerne forberedes. Når alt er klar, blandes alle ingredienser i rømertopfen, som sættes i en kold ovn, der derefter tændes på 150C. Står i ovnen i ca 4 timer.
Serveres enten som det er eller med et drys parmesanost eller måske med blomkålsmos. Jeg serverede det bare plain - og som sagt, det blev bare super!

På de nedenstående billede ser retten noget sort ud - det skyldes at der ikke er så meget væde i retten, så den øverste del af kødet bliver mere stegt end kogt. Det er faktisk med vilje, da jeg ikke gad forbrune kødet, men godt kan lide den stegte smag. For at undgå dette kan man for det første komme mere væde i retten, og for det andet lægge kødet nederst og lagdele grøntsagerne, sådan at de mest vædefyldte (i dette tilfælde tomaten) ligger øverst.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar