Sider

søndag den 26. april 2015

Flyvende Jacob

Jeg boede og arbejdede for år tilbage i Sverige. Madkulturen i Sverige omkring frokosten er noget anderledes end i Danmark. Svenskerne får skolemad under deres skolegang, så de har ingen tradition med madpakker. Det betyder at selv de mindste små byer har spisesteder, hvor man kan købe varm mad til frokost for en overkommelig pris. Så jeg gik jo hver dag ud sammen med mine kolleger og spiste. Det betød at jeg fik smagt en del retter, som vi ikke kender i Danmark, blandt andet nogle helt ekstremt salte stegesild! Dem får I ikke opskriften på 😉, men der var andre retter, som har inkorporeret sig i min madlavning, blandt andet denne ret - Flyvende Jacob - som i følge onkel wiki er opkaldt efter en flykaptajn Jacobsson, som en dag skulle lave mad til sine børn da konen ikke var hjemme. Han tog så hvad der var i køleskabet og blandede sammen og fik lavet noget børnene elskede. I den oprindelige opskrift er der bananskiver i også, og hvis ikke man er striks lchfer, kan det faktisk godt anbefales! Jeg er ikke så vild med varm banan (eller ananas for den sags skyld), men lige i denne ret smager det godt. I den oprindelige opskrift er der også Heinz chilisovs, men det er smækfyldt med sukker, og den erstatning jeg kom frem til, fungerer faktisk lige så fint. Retten serveres i Sverige med ris, men blomkålsris eller bare valgfri grøntsager går fint til den også.

Flyvende Jacob
2 portioner

0,5 stegt kylling
1 pk bacon i skiver
2,5 dl piskefløde
1 lille dåse tomatpure
2 tsk hvidvinseddike
1 tsk suvida strø
Usødet chilisovs efter smag
0,5 - 1 dl peanuts
(evt 1 banan i skiver)
salt

Bacon steges sprødt og knækkes i små stykker. Kødet pilles fra kyllingen og skæres i mundrette bidder. Kylling og bacon blandes og placeres i et ildfast fad. Tomatpasta, eddike og suvida blandes i en skål og fløden blandes i. Sovsen smages til med chilisovs efter smag samt salt. Peanuts hældes ovenpå kylling og bacon og til sidst hældes sovsen over. Bages ved 200C i 30 min.
(Hvis man putter banan i, skal skiverne ligge mellem kød og peanuts).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar