Sider

fredag den 24. april 2015

Legeret sennepsovs

Jeg har muligvis opfundet en helt ny sovsevariant! I dag fik jeg grillben fra Netto lavet i ovnen. De var ret magre af ribben at være, så jeg ville lige spæde op med en fed sovs. Jeg havde ikke noget fløde i køleskabet, men æg og smør er ting jeg aldrig løber tør for. Jeg havde egentligt ingredienserne til både hollandaise og bearnaise, men syntes ikke af de to sovse passede sig så godt til grillben. Og så slog det mig! Hvad med at krydre sovsen med sennep? Som sagt så gjort! Og det blev MEGA godt! Det er muligt andre har haft samme ide som mig, men jeg har aldrig hørt om det - så jeg tillader mig at tro, at jeg har gjort en stor ny opdagelse inden for gastronomien 😉.
Sovsen stod fint til grillben, men den vil også kunne bruges til en hakkebøf, en frikadelle eller en nakkekotelet.
Og nu til opskriften!

1 sulten person eller 2 mindre sultne personer

2 æggeblommer - stuetemperatur
1 top tsk bornholmsk sennep - stuetemperatur
1 spsk hvidvinseddike - stuetemperatur
125 g smør
Salt og peber

Smørret smeltes. Jeg anvender en lille porcelænskande, som kan gå i microovnen, men en gryde på komfuret kan sagtens gå. Det er vigtigt at smørret ikke bliver for varmt, men tages af ilden når det lige præcist er smeltet. Æggeblommer, sennep og eddike hældes i et højt stavblenderglas og der krydres med salt og peber.  Æggemassen blitzes med stavblenderen på højeste gear, indtil det skummer lidt. Det tager 15-20 sek med min stavblender. Med stavblenderen stadig kørende på højeste gear, hældes smørret i først nogle dråber ad gangen og efterhånden i en meget tynd stråle. Når alt smørret er blendet i ægget er sovsen færdig, men skal lige have en sidste tilsmagning med salt.
Og så bon appetit!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar