Sider

onsdag den 8. april 2015

VILDT farsbrød med flødesovs

Jeg er gået igang med projekt "tøm fryseren" og fandt i den forbindelse en pakke med frosset hakket hjortekød, som jeg havde købt, sidste gang Rema havde vildtkød på tilbud. Samtidigt havde jeg købt en del hakket vildsvinekød, som jeg bruger i stedet for almindeligt svinehak.
Så da jeg stod med disse to pakker i hånden, kom jeg til at tænke på klassikeren forloren hare, som i min familie er en fødselsdags klassiker. Jeg har dog freestylet ganske voldsomt med opskriften, så jeg har valgt "bare" at kalde retten farsbrød, som jo kan dække over meget.
Men under alle omstændigheder blev mit vilde farsbrød, og ikke mindst sovsen, super lækkert. Skulle man stå i den situation, at man ikke har hakket hjortekød og vildsvinekød, kan man sagtens bruge oksehak og almindeligt svinehak.

4-6 portioner

400g hk hjortekød
400g hk vildsvinekød
1 stort løgn i tern
1 æg
Ca 1 spsk vildtkrydderi fra santa maria (efter smag)
125 g bacon i skiver
Salt

6 dl fløde
4 knuste enebær
1 tsk tørret rosmarin
15 peberkorn
agar agar
Salt
evt sovsekulør

Kød, løg, æg og krydderi æltes grundigt sammen, indtil proteinet begynder at "arbejde" og dejen begynder at klistre sammen. Farsen smages til med salt og formes til et farsbrød, som placeres i et lille ovnfast fad og dækkes med bacon på hele overfladen. Fløden og krydderierne hældes i det ovnfaste fad og det hele bages i ovnen ved 180C varmluft indtil kødet er 80C i midten. Det tog ca 45 min i min ovn.
Kødet fiskes op af fadet og fløden sies igennem en fin si, således at krydderierne ikke kommer med, men "kødsnasket" fra bunden af fadet masseres igennem sien og giver smag til sovsen. Fløden bringes i kog og jævnes med agar agar. HUSK at drysse agaren i i meget små mængder og lad sovsen koge mindst et minut før der kommer mere i. Der er en hårfin grænse mellem perfekt jævnet og slimet gummi... Sovsen smages til med salt og gives eventuelt sovsekulør - jeg er vokset op med brun sovs, så jeg synes det hører sig til.
Farsbrødet og sovs serveres med valgfri grønsag. Jeg valgte strimlet spidskål.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar