Sider

onsdag den 1. april 2015

Laksetærte med spinat, porre og feta



Her i formiddags fik jeg pludseligt lyst til tærte. Når jeg tidligere har lavet lchf-tærte, har jeg bare undladt bunden, men idag havde jeg lyst til en mere traditionel tærte.
Opskriften på tærtebunden fandt jeg her hos xenia, og tærteindholdet er mit take på en lækker laksetærte jeg engang har fået serveret.
Som det ses på billedet, så kom der lige i overkanten meget fyld i. Men jeg har skalleret opskriften ned, så den burde passe til et standard tærtefad.

1 tærte

Bund
120g mandler
30g solsikkefrø
30g sesamfrø
1 spsk finmalet loppefrøskaller (den gule fiber HUSK, eller malet på kaffemølle)
40 g smør
1 tsk salt
1 æg

Mandler, solsikkefrø og sesamfrø males til mel i en foodprocessor eller lignende. Loppefrøskaller og salt blandes i. Smørret puttes i foodprocessoren og det blandes indtil dejen begynder at samle sig. Så puttes ægget i så dejen samler sig færdig. Dejen trykkes ud i et tærtefad og sættes i køleskabet i 0,5 time. Bages derefter ved 160C i 20 min.

Fyld
2 store laksefiletter i store tern
200 g optøet, afdryppet spinat
1/3 porre i tynde skiver
200 g feta i tern
3 æg
2 dl fløde
1 drys revet muskatnød
Salt og peber

Æg, fløde og krydderier blandes i en skål, hvorefter laks, spinat og porre blandes i. Fyldet hældes over tærtedejen og fetaen hældes over. Bages ved 160C i 35-40 min.

Alt i alt en vellykket tærte, som også sagtens kan serveres til ikke-lchfere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar