Sider

torsdag den 26. september 2013

Idealisme, nærproduceret og fantastisk smag

En af de ting, jeg ofte er blevet spurgt om, når jeg fortæller folk, at jeg lever efter lchf principperne, er om ikke det er frygteligt dyrt. Her kan jeg så fortælle mit madbudget er faldet til næsten det halve! Det er utroligt så meget man sparer, når der ikke købes færdigretter og halvfabrikata. Mængden af kød jeg spiser er også gået ganske kraftigt ned, og selvom jeg køber grøntsager, så er jeg blevet meget mere opmærksom på at planlægge mine måltider, således at der er så lidt madspild som muligt.
Men det at jeg bruger færre penge, og er blevet meget mere opmærksom på hvad jeg putter i munden, har vækket min indre idealist. Jeg vil have at den fedt jeg spiser har den bedste fedtsyresammensætning - derfor køber jeg økologisk, dansk smør (noget jeg aldrig har gjort før - smør er vel smør, var tankegangen). Jeg køber økologisk ekstra jomfru olivenolje og jomfru kokosolje. Jeg køber sjældent øko grøntsager - for holdbarheden er simpelthen for dårlig, når man kun er een person - men jeg køber altid danskproducerede grøntsager, hvis jeg har muligheden, så mængden af giftrester er så lille som muligt og transporten er så lille som muligt. På det seneste er jeg også blevet mere opmærksom på dyrevelfærden hos det kød jeg indtager. Jeg har blandt andet fundet ud af, at man hos Gastromant i Rosengårdscentret i Odense, kan køber kød fra det kvæg, som afgræsser kommunens arealer - dvs fritgående, græsfodret kvæg - og det endda til en ganske rimelig pris.
Mit sidste togt ud i idealismen handlede om kyllingernes velfærd. Det er jo ingen hemmelighed, at de fleste industrikyllinger lever et kummerligt liv. Men jeg fandt faktisk en gårdbutik lige nord for odense, Allegaarden, hvor der produceres kyllinger og andre typer af fjerkræ med øje for velfærd. De har også lamme- og fårekød. Så sidste weekend kørte min bror og jeg ud for at se med vores egne øjne. Jeg endte med at komme hjem med en kæmpe kylling, noget hakket lam, nogle lammeskanke og nogle fårenakkestege - og ikke mindst kalkunen til julemiddagen! Der skal nok komme en masse opskrifter, efterhånden som jeg kommer igang med at tilberede alt det kød.
Det første kødstykke jeg har foesøgt mig med, blev en af fåre nakkestegene. Jeg tror ikke jeg har smagt fårekød før, trods det at vi selv havde får og lam da jeg var barn, men det smager som lammekød, dog med mere struktur i kødet.

Langtidsstegt nakkesteg af får
2 portioner

1 fårenakkesteg
1dl olivenolje
2 fed hvidløg i meget små tern
1 tsk tørret rosmarin
6 små blommetomater i ottenedele
100g ærter
100g feta i tern
Spidskål i tynde strimler
salt og peber

Olivenolje, hvidløg, rosmarin, salt og peber blandes i et lille ovnfast fad, jeg brugte en gratinskål. Nakkestegen lægges ned i oljeblandingen, fadet dækkes med sølvpapir og sættes i ovnen ved 110C i 4 timer. Stegen vendes hver time, så kryddersmagen trænger ind i hele kødstykket. Denne tilberedningsmetode gør kødet smørmørt. Når kødet er færdigt lægges det over på en tallerken og tomatstykkerne puttes ned i oljen og ind i ovnen ved 200C i ca 7 min, derefter tilsættes ærterne og ind inovnen igen i 4-5 min.
I mellemtiden skæres kødet i tynde skiver, og arrangeres på en bund at skåret spidskål og pyntes med fetatern. Olje/tomatsovsen hældes hen over og retten kan serveres.



Ps: jeg har ingen tilknytning til Allegården, og har selv købt og betalt mit kød.
Pps: man behøver på ingen måde at købe idealistisk mad for at leve lchf - det er bare et valg, som jeg på dette tidspunkt i mit liv har råd til, g derfor har truffet. Hvis jeg var studerende eller en kæmpende børnefamilie, havde jeg bestemt også gået efter de billigere løsninger!lf

2 kommentarer:

  1. Allegården har bare så meget lækkert! Jeg har stadig en halv (kæmpe) kylling og kyllingeskind i fryseren fra mit sidste besøg. Uhm!!
    Næste gang må jeg have lammekød med hjem også.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.
      Ja, de har superlækre ting! Jeg har stadig ikke bestemt mig til hvad min kæmpestore kylling skal bruges til. Der er jo mad til rigtigt mange dage i sådan een! Lammekødet kan varmt anbefales :-)
      Laila

      Slet