Sider

lørdag den 14. september 2013

Koteletter i fad

Jeg er i nostalgisk humør lige for tiden, og det kan ses på min mad. Her den anden dag fik jeg lyst til at lave en af barndommens klassikere, nemlig koteletter i fad. Efter at have rådført mig med min far (som stod for den største del af madlavningen i mit hjem) om hvordan han plejede at lave det, endte jeg op med følgende opskrift. Sennepen er min egen tilføjelse.

Koteletter i fad
4 portioner

4 nakkekoteleter
1 løg i skiver
4 små blommetomater i ottenedele
300g fine ærter
3spsk stærk sennep
0,5 l piskefløde
smør til stegning
salt og peber

Nakkekoteletterne smøres med et tyndt lag sennep og brunes i smør på panden. Lægges derefter over i et ovnfast fad. Løget brunes derefter i samme pande i smør, og fordeles over koteletterne. Tomaten og ærterne fordeles over løget i fadet. Fløden blandes med den resterende sennep og krydres med salt og peber. Hældes over resten i fadet. Bages ved 200gC i ca en halv time.
Serveres for eksempel med spidskål eller blomkål.

Dette er en meget velsmagende ret men ikke særligt fotogen når den kommer på tallerkenen, så I får bare lige et billede af fadet efter det kom ud af ovnen.

l

Ingen kommentarer:

Send en kommentar