Sider

fredag den 20. september 2013

Stegt lever med æble og blomkålsmos

Stegt lever er en af de retter, som virkeligt kan dele vandene. Enten elsker man det eller også hader man det. Jeg tror fuldt og fast, at hvis man kan lide leverpostej, så kan man også lide en veltilberedt stegt lever. Det største problem med lever er nemlig, at det meget hurtigt bliver tørt når det steges. Så trixet er meget simpelt at holde grundigt øje med stegningen, og tage leveren af varmen mens den stadig er let lyserød indeni.
Inspirationen til denne ret kommer fra et kursus jeg var på for et par år siden, hvor cateren meget modigt havde valgt at servere stegt lever på frokost buffeten. Jeg tror jeg var den eneste, som smagte på det - og det var ærgeligt, for det smagte skide godt!
Så her er mit take på en klassiker.



Stegt lever med æble
4 portioner

600g lever i strimler ca 1*1*2-3 cm
2 små eller 1 stort løg i tern
100g bacon i tern
1 syrligt æble
smør og/eller svinefedt til stegning
2 spsk fløde

Smør og svinefedt smeltes ved middel varme i en sautepande. Fedtstoffet skal volumenmæssigt fylde 3-5mm i pandens bund. Løg og bacon brunes langsomt indtil baconet begynder at brune og løget bliver blødt og sødt. Dette tager 10-15 min. Derefter hældes æbleternene i panden og steges med i 2-3 min, indtil de begynder at blve bløde. Indholdet i panden skubbes til siden og leveren hældes i panden. Her steger den i 3-5 min, indtil den lige akkurat er lyserød i midten. Fløden hældes over og indholdet af panden blandes sammen.
Serveres med blomkålsmos af kogt blomkål stavblendet med for eksempel persillesmør og fløde.
Det anbefales enten at spise resterne kolde (det fik jeg til morgenmad dagen derpå) eller ikke at varme det for hårdt, det vil nemlig gøre leveren grynet og kedelig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar