Sider

onsdag den 23. april 2014

Gremolata-inspireret kryddersmør

dette indlæg bad jeg om inspiration til opskrifter på kryddersmør. En venlig anonym læser foreslog citronskal og hvidløg, hvilket fik mig til at tænke på Gremolata, som er en traditionel italiensk krydderblanding med frisk persille, revet citronskal og finhakket hvidløg. Traditionelt serveres det til osso buco, men bruges til kødretter generelt også.

Min kryddersmør fik så et lille græsk element også, da kombinationen af krydderier af en eller anden grund fik mig til at crave feta....

Gremolata-inspireret kryddersmør
3-4 portioner

250 g meget blødt smør
100 g god feta, gerne blokfeta, som er lidt blødere
2-3 fed hvidløg, meget fint hakket
1 stort bundt persille, finhakket
Skallen af 1-2 øko-citroner, fintrevet

Alle ingredienserne blandes grundigt, og formes i portionsbolde, som puttes i køleskabet. Kan snildt holde i flere dage.

Jeg serverede smøret til flere forskellige proteinkilder, blandt andet røget makrel, pølser og en steak - og det var en succes til alt jeg forsøgte det til. Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg laver dette smør!

Røget makrel, dampede asparges og lækkert kryddersmør

Gode langelændere, broccolistængler, orange peberfrugt og lækkert smør


Ingen kommentarer:

Send en kommentar