Sider

fredag den 25. april 2014

Ovnbagte miniløg

Jeg kom i tanke om et meget dejligt tilbehør, da jeg var i brugsen for et stykke tid siden. Her havde de nemlig et net med blandede miniløg, som bare bad om at komme i ovnen med en god klat smør. Man kan sagtens lave ovnbagte løg med både almindelige zittauerløg og rødløg - men det er bare lige nummeret mere delikat, når det er baby-løg. Og så er det en ualmindelig simpel opskrift, som klæder de fleste lidt tungere kødretter.

Ovnbagte løg

300g løg, gerne miniløg i skiver af ca 1 cm
rigeligt smør
salt og peber

Løgskiverne placeres i et ovnfast fad, som ikke må være for stort - løg skiverne skal lige overlappe hinanden og der må ikke være plads til overs. Der placeres nogle gode solide klumper smør på alle løgskiverne, og der krydres med salt og peber. Sættes i ovnen og bages indtil løgene er bløde og karameliserede - det tager 40-50 min ved 200C alt efter tykkelsen på løgskiverne.

Nedenfor er et billede af en steak, gremolata inspireret kryddersmør og ovnbagte løg - løgene ser meget brune ud, men de smager guddommeligt! (og hvis nogen undrer sig over den fine krone på steaken, så er det ikke produktplacering - det skyldes bare, at min grillpande er en gammel julegave fra den gang jeg arbejdede som kontrollør af Danish Crown - og det er en rigtigt god pande, så den bruges stadig)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar