Sider

tirsdag den 15. oktober 2013

Laks med smørdampede porrer

Jeg var som tidligere skrevet på besøg hos min bror i staden i sidste weekend. Vi havde egentligt besluttet os for at tage et smut til Malmø, for at se turning torso og gammelstan og for at besøge det farmers marked, der afholdes på drottningstorget. Men pga ef lille hund, der havde spist mad fra gaden og derfor fået dårlig mave, havde jeg ikke lyst at være væk i alt for mange timer.
Så istedet tog vi ind til torvehallerne. Og bortset fra at min indre provinsbo kom op i mig, og jeg syntes der var ENORMT mange mennesker (hvilket min bror forsikrede mig om at der ikke var- men han er også 30 cm højere end mig, med dertilhørende bedre overblik, så hvad ved han...), så var det rigtigt fint, dog lidt dyrt i forhold til hvad tingene koster i Odense.
Vi spiste (selvfølgeligt, havde jeg nær sagt) på Paleo cafeen, og det var ganske udemærket.Jeg fik en æggewrap med laks, og broren fik paleo-curryen. Begge dele smagte dejligt, men der manglede lidt fedt ;-)
Nå, men vi fik også købt ind til lørdagens aftensmad, som blev pandestegt friske laks, med stegt citron og smørdampede porrer.

2 pers

2 laksefiletter med skind
1 øko citron i tykke skiver
salt og peber
smør og/eller olie til stegning

2 store porrer, grundigt rensede og skåret i strimler/skiver
smør
salt og peber

Man begynder med porrerne. Smøret smeltes på en pande, og porreskiverne puttes i. Varmes igennem med hyppig omrøring på svag varme, indtil de er helt bløde og lækre. Dette tager ganske lang tid, gætter på omkring 20 min? Smages til med salt og peber.

Når det vurderes, at nu er tiden ved at være inde (og det kommer jo an på hvor tykke laksefileterne er), varmes en pande op til ganske høj varme, og laksefiletterne lægges med skindsiden nedad. Steges indtil filetten er næsten færdig og skindet et sprødt, derefter vendes de, så den anden side også får lidt skorpe. Laksen skal være smørblød og saftigbi midten. Panden tages af varmen, og laksen tages af panden. Citronskiverne placeres på panden, og steger et minuts tid på begge sider på eftervarmen. Det giver lidt ekstra sødme til citronen. Man presser saften hen over laksen, og kan også spise selve citronkødet.

Bon appetit! (Det er valgfrit om man vil spise det sprøde lakseskind. Jeg synes det smager MUMS!)


2 kommentarer:

  1. Prøv at brug lidt karry i porrene............ uhmmm............

    Spændende blog og opskrifter........ Det er som at læse om mig selv og mine problemer med vægten.

    Hilsen Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena.
      Uhmm ja! Jeg kan godt forestille mig at karry og porrer går godt sammen.
      Og tak for de søde ord omkring min blog - ved selv at læse rundt omkring på forskellige vægttabs blogs, især de svenske, har jeg også konstateret, at der er rigtigt mange, der har de samme oplevelser og problemer som mig. Jeg gætter på, at det skyldes, vi alle har de samme metaboliske problemer, som jeg/vi først har fundet løsningen på med lchf.
      Laila

      Slet