Sider

søndag den 17. november 2013

Kæmpekylling

For et stykket tid siden var jeg på besøg hos Allégården, hvor jeg blandt andet købte en kæmpe kylling på 2,8 kg (uden indmad!).
Den har så ligget og hygget sig i min fryser, indtil i fredags, hvor jeg fik lyst til kylling. Men sådan et monster tør altså ikke så hurtigt som en "almindelig" kylling, så det blev søndag før den var klar til at komme i ovnen.
Og MUMS, MUMS og TRIPPELMUMS hvor blev den god!!!
Jeg valgte at tilberede den helt simpelt, med en god klat smør masseret ind under skindet og krydret med salt og peber, for at få den fulde kyllingesmag. Jeg stegte den i ca 3,5 time! i min kæmperømertopf (dobbelt så stor som en "standart" rømertopf) - og det blev den mest møre og velsmagende kylling, jeg nogensinde har tilberedt! Kødet faldt BOGSTAVELIGTALT fra benene, bare jeg satte fingeren på! Og smagen var kraftigere og rigere end nogen kylling jeg før har smagt. Selv brystkødet, som jeg ellers synes let bliver tørt og kedelig, var bare saftigt og dejligt :-)

I får lige en række billeder, og så må I selv forestille jeg hvor mums det er :-D Jeg spiste alt det sprøde skind, et underlår, vingerne og 1/4 bryst - til det nogle syltede asier (samsø sukkerfri) og den dejlige stegesky. Og nu har jeg så kyllingekød til den næste uge eller noget lignende.... Men DET er jo et luksusproblem ;-)


Et styks 2,8kg kylling i en 8 personers Rømertopf


Min aftensmad, asierne er Samsø sukkerfri

Kyllingen var så mør at den faldt fra benene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar