Sider

onsdag den 6. november 2013

Oksetykkam forklædt som vildt

Jeg elsker min Römertopf! Simremad er det bedste i verden! Den følgende opskrift er en tillempet udgave af en meget lækker vildtgryde, som (konen til) en tidligere chef havde lavet til en sommerfest. Jeg fandt nemlig en oksetykkam, som jeg havde glemt jeg havde, i fryseren, da jeg ryddede op i den. Jeg syntes egentligt, at jeg havde taget den op i fin tid - men den var stadig helt frossen, da jeg ville skære den ud i tern. Så jeg endte med at måtte putte den i hel, og så skære den ud da retten var færdig. Det lagde selvfølgeligt et par timer ekstra til i ovnen. Den oprindelige ret var med (hjemmeskudt) hjortekød - men det fungerer også fint med oksekød.

Vildtgryde i Römertopf

1 - 1,5 kg kød - gerne i tern (okse, hjort, vildsvin...)
3 store løg i store tern
2 pk bacon i tern
1 l fløde
Smør til stegning
30 g tørrede, blandede svampe, opblødte - eller 300g friske champignoner
3-8 enebær, klemt på midten så skallen åbnes
2-3 spsk mild paprika
1-2 spsk tørret rosmarin
3-6 laurbærblade
Peber - ganske meget
Salt

Römertopfen sættes i vand en halv times tid. I mellemtiden gøres de øvrige ingredienser iorden. Løg, bacon og kødtern brunes i flere hold på panden og hældes efterhånden over i Römertopfen. Fløden blandes med krydderierne og hældes over kød og løg. Låget sættes på og går i en kold ovn, som sættes på 150gC. Skal være i ovnen i mindst 3 timer - men bliver faktisk bare bedre og mere intens nu længere den er inde. Hvis man bruger et helt kødstykke, skal den være inde noget længere. Min endte med at være i ovnen ca 7 timer. Man kan sagtens sætte den i ovnen ved endnu lavere temperatur. Sidste år til min fødselsdag havde jeg retten i ovnen ved 110g i ca 8 timer.
Kan serveres med blomkålsmos, broccolimos eller som jeg valgte strimlet savoykål.



2 kommentarer:

  1. Er tilfældigt faldet over din blog, og sad og kiggede lidt. Flot med dit vægttab og måden du angriber det på. Nå men jeg har lige til denne opskrift et spørgsmål til denne, skiller fløden ikke for dig når du tilbereder i stegeso? Jeg langtidstilbereder ofte i en Crockpot, men har altid læst mig frem til at fløden skal tilsættes til sidst da den ellers skiller. Og har endnu ikke tude tage udfordringen op med Fløden. Tænkte du måske har erfaring du vil dele? På forhånd tak. Mvh Johanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Johanne
      Tak for de søde ord!
      Jo, fløden skiller en smule når den tilberedes på denne måde, men det er faktisk en del af retten.
      Når jeg ellers tilbereder noget i stegeso, som skal have flødesovs til, så tilbereder jeg "basen" (ofte løg eller svampe) i stegesoen og koger fløden ind i en bred gryde eller pande ved siden af. Og så blander jeg de to ting sammen til sifst og giver et opkog for at mixe det hele sammen.
      Vh Laila

      Slet