Sider

mandag den 25. november 2013

Farsbrød med fasan

Jeg fik jo de hersens fasaner foræret. Brystkødet lavede jeg en rigtigt dejlig ovnret af, men sådan nogle fasanlårbasser er fyldt med nogle meget hårde sener, så jeg måtte lige i tænkebox om hvordan jeg ville tilberede dem.

Jeg endte med denne ret:

Farsbrød med fasan
4-6 pers

4 fasanlår, flåede
500 g hk svin
100 flødehavarti i tern
2 løg i små tern
1 mild chili i små tern
2 fed hvidløg i små tern
1 stilk bladselleri i små tern
1 gul peberfrugt i tern
10 små cocktailtomater, hele
Salt og peber
50 g røget spæk i skiver

Fasanlårene koges i saltet vand i en time (SIC!) og køles af. Kødet pilles af benene og senerne fjernes. Kødet hakkes groft med en kniv. Fasankødet blandes med de andre ingredienser undtagen det røgede spæk. Farsen spredes ud i et ildfast fad, og spækken i skiver bredes ud over farsbrødet.
Tilberedes ved 200C i ovnen i ca 45 min (indtil farsbrødet er 80C i midten).

Jeg valgte at servere retten med en kold grøn urtesovs lavet af:

Dild
Persille
Basilikum
Citronsaft
Creme fraiche 38%
Mayonnaise
salt

Urterne hakkes fint og blandes med creme fraichen og mayoen. Smages til med citron og salt.

Hvis ikke lige man har en flink kollega, som kan forære én fasaner, så kan man også lave farsbrødet med hakket andekød, kyllingekød eller eventuelt skinkestrimler.


2 kommentarer:

  1. Fik lavet denne ret i dag... dog med en blanding af and og fasan.
    Retten er super lækker... den blev revet fra borderet...
    Mange tak for denne fantastiske blog og de mange opskrifter...

    SvarSlet