Sider

fredag den 8. november 2013

VILD boller i karry

Rema havde for nogle uger siden tilbud på forskellige vildt, blandt andet hakket vildsvinekød.
I de perioder, hvor jeg er idealistisk, betyder det en del for mig, at kødet jeg spiser stammer fra dyr, som har haft det godt. Det betyder ikke nødvendigvis økologisk for mig, mere at dyrene har fået lov at leve på en måde, der så tæt som muligt nærmer sig det naturlige, vilde liv. Vildsvinene i Rema var dansk kød, hvilket vil sige at det er farmede dyr - og det er fint med mig, da dyrene på vildtfarmene typisk har rigtigt gode forhold.
Så jeg købte altså sådan en pakke med 400 gram for 25 kr, som skulle forvandles til lækker mad. Jeg har før smagt vildsvinekød og ved at det er kraftigere i smagen end amindeligt svinekød. Så jeg besluttede at hele retten skulle have en kraftig, rig smag. Det endte så med klassikeren...

Boller i karry
3 portioner

400 g hakket vildsvinekød
salt og peber

2 løg i tern
50 g smør
2 spsk karrypulver
1 lille fed hvidløg i små tern
1 stk ingefær som en tommelfinger, fint revet
0,5 tsk tørrede chiliflager
0,5 l fløde
0,5 syrligt æble i tern
salt

Kød og salt og peber æltes grundigt, indtil kødet begynder at klistre til fingrene. På den måde holder det fint sammen, uden det er nødvendigt at tilføje bindemiddel. Koges i så lille en mængde saltet vand som muligt i ca 15 min.
I mellemtiden sauteres løget i smør i en dyb pande. Nå løgene er klar, hældes karrypulver, hvidløg og ingefær i panden og svitses i et par minutter under omrøring. Fløden hældes ved og koger stille og roligt så sovsen reduceres.
Når kødbollerne er færdige, hældes kogevandet over i panden mens bollerne sættes tilside. Sovsen får lov at reducere endnu mere, indtil den har nået den ønskede tykkelse. Det tog i dette tilfælde ca en halv time fra løgene kom på panden.
Når sovsen har den rette tykkelse smages den til med salt, og æbletern og kødboller kommes i og varmes igennem.
Serveres for eksempel med blomkålsris eller skåret kål.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar