Sider

søndag den 23. februar 2014

Chokolade kopkage/mikroovskage



Det der med desserter og kager er ikke noget jeg gør voldsomt meget i. Det er nemlig noget af det, som meget let tager overhånd for mig.
Men i fredags var jeg til fødselsdag, og her fik de andre gæster kopkage/mikroovnskage, mens jeg herorisk sagde nej tak. Lørdag havde jeg så overnattende gæster, og af en eller anden grund hører der jo noget lækkert til sådan en begivenhed. Jeg gik så en tur ud i blogland og fandt forskellige udgaver af lchf kopkager. Jeg havde ikke alt i huset til en eneste af disse opskrifter, og valgte derfor at opfinde min egen - og den (anden udgave) blev altså rigtigt god, hvis jeg selv skal sige det!

Chokolade kopkage/mikroovnskage
2 personer - eller een grådig ;-)

40g smør
20 g højoktanchokolade - jeg brugte 81%
1 æg
2 spsk fløde
1 spsk suvida (svarer til sukrin+)
2 spsk kokosmel/rasp malet helt fint i en kaffemølle
½ tsk vaniljepulver
1 tsk bagepulver

Tag en stor kop, smelt smøret i 20 sek i mikroovnen og put chokoladen brækket i små stykker i smøret. Giv 10-20 sek yderligere i mikroen, indtil det lige akkurat går at smelte chokoladen i smøret. Det er vigtigt det ikke bliver for varmt, da chokoladen ellers bliver bitter og tør. Blandingen bør have omkring hudtemperatur og de resterende ingredienser røres i.
Sættes i mikroovnen på højeste effekt i 2,5 min.
Velbekomme!

Jeg syntes kagen var rigelig sød, mens min gæst syntes den godt kunne have brugt noget mere sødme - så prøv dig frem til dine egne smagsløg. De hvide striber på billedet er fordi jeg ikke fik rørt kokosmelet grundigt nok ind i dejen.


5 kommentarer:

  1. Ser lækkert ud, skal prøves - tak for opskrift.
    Venligst Karen

    SvarSlet
  2. Hvor mange watt er din 'på højeste temp'?
    Den ene version jeg har prøvet var 2 min ALT for lang tid i min ved 1000 watt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det stod med helt små bogstaver bagpå - 900 watt er den på.

      Slet
  3. Øhh, jeg tror den måske er 700 watt? Det er nok 10 år siden jeg købte den, og jeg kan ikke lige se på mikroen at det står nogen steder. Så det bliver bare efter erindringen..

    SvarSlet