Sider

søndag den 16. februar 2014

Langtidsstegt oksekød i Rømertopf

Det er nok ikke nogen hemmelighed for de af jer, som har fulgt mig et stykke tid, at jeg er ualmindelig glad for min rømertopf. Det er bare så ualmindeligt sjældent, at noget jeg har lavet i den, er gået galt - det er en genial opfindelse efter min mening!
Sidste weekend besluttede jeg mig til at lave en meget enkel ret, med potentiale for aftensmad og madpakker til mange dage.

Langtidsstegt oksekød

1 Oksesteg - af den type, der har godt af langtidsstegning, bov eller lignende.
4 almindelige løg i grove tern
salt og peber
en smule vand

4 dl fløde.

Stegen krydres med salt g peber, og ligges oven på et leje af løg i rømertopfen. Sættes ind i en kold ovn, der tændes på ca 120g, og står der i 4-6 timer.

Stegen lægges over på et fad og dækkes til. Løg og saften i bunden at rømeren hældes over i en bred gryde og massen blitzes med en stavblender til den er glat. Fløden hældes i, og det hele får lov at koge ind til en passende sovsetykkelse. Jo bredere din gryde er, jo hurtigere går det. Sovsen smags til med salt og peber.

Jeg har foreviget to versioner af denne ret - en hvor jeg blandede fintrevet peberod i en del af sovsen, og en hvor sovsen blev spist plain med nogle friske rødbede- og hvidløgsspirer. Og så har jeg ellers haft med på madpakke nogle dage, og har stadig steg men ikke sovs tilbage.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar