Sider

mandag den 17. februar 2014

Kylling med mild tomat/peberfrugtflødesovs - og god samvittighed



Nogen dage er jeg mere idealistisk end andre. Lørdag var en af de dage, hvor jeg følte mig meget idealistisk. Det gav sig udslag i min aftensmad, som bestod af en Løgismose kylling fra Netto (bedste anbefaling fra dyrenes beskyttelse) og økologi til alle de andre ingredienser. Det er jo ikke et krav at man er økologisk når man spiser LCHF - og det går glimrende at lave denne ret med ganske almindelige råvarer - men jeg kan mærke på mig selv, nu længere tid jeg har spist LCHF, nu vigtigere bliver min generelle holdning til det jeg putter i hovedet for mig. Og een ting jeg vil sige er, at jeg kan i dén grad smage forskel på en industrikylling og en kylling som har haft et bedre liv. Det er første gang jeg har købt Løgismosekyllingen, men den kan varmt anbefales. Kødet har meget mere struktur og smag - og det jeg lagde allermest mærke til, var at knoglerne på kyllingen var af massivt bedre kvalitet end "normale" kyllingers. Jeg kunne ikke sætte tandmærker i knoglerne overhovedet... Så der er ingen tvivl om, at de ben og vinger faktisk er blevet brugt!

Kylling i Rømertopf med mild tomat/peberfrugtflødesovs

1 hel kylling
1 ds flåede tomater
1 stor sød snack peberfrugt
3 skalotteløg
½ l fløde
smør
salt og peber

Grøntsagerne skæres i tern og puttes i bunden af rømertopfen. Dåsetomaten hældes over og kyllingen lægges på toppen, efter at være blevet krydret med salt og peber. Rømertopfen sættes ind i en kold ovn, som tændes på 120C. Alt efter kyllingens størrelse, skal den være i ovnen fra 2-3 timer. Når kødet begynder at slippe fra knoglerne, tages retten ud af ovnen. I mellemtiden koges fløden ind til der næsten ikke er mere væske tilbage - dette tager 15-30 min alt efter hvor stor overfladen på den gyder/pande du bruger er. Alt undtagen kyllingen hældes over i fløden og blitzes med en stavblender. Sovsen sættes til at koge ind igen. Kyllingens skind gnides med en god klat smør, og sættes ind i ovnen uden låg på ved 200C, for at skindet kan blive sprødt.
Retten serveres med grøntsager efter eget valg - jeg valgte en spidskålsmos.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar