Sider

onsdag den 26. februar 2014

Fiskefrikadeller - et on-going projekt

Før lchf var fiskefrikadeller en af mine yndlingsretter. Jeg har derfor forsøgt mig med rigtigt mange forskellige udgaver af fiskefrikadeller, men har ikke rigtigt fundet den perfekte opskrift endnu. Der er flere ting, som ikke rigtigt fungerer for mig - enten falder fiskefrikadellerne fra hinanden på panden, ellers bliver de gummiagtige eller også bliver de tørre.... For nyligt fik jeg så et tips til hvordan stegningen kunne blive bedre, og det er egentligt derfor jeg vælger at offentliggøre denne opskrift. For jeg kan lige så godt sige det med det samme - det her er ok fiskefrikadeller, men ikke de ultimative... Opskriften er opstået med inspiration fra nogle fiskefrikadeller jeg så Camilla Plum lave på tv for år tilbage.

Fiskefrikadeller

500g frossen sej - optøet og afdryppet (jeg kunne ikke få fat i noget ordentligt frisk fisk den dag jeg lavede dellerne)
3 skiver bacon skåret i helt små tern
1 æg
salt og peber
½ svinefedt og ½ neutral kokosolie

Alle ingredienserne undtagen fedtstoffet køres til en lind masse i en foodprocesser.
Svinefedt og neutral kokosolie varmes op i en pande i en mængde så der er ca 1 cm. Fedtstoffet skal være meget varmt. Fiskefrikadellerne formes med en ske og hånden og puttes forsigtigt på panden, så der ikke sprøjter fedt på operatøren. Når der er opstået en god stegeskorpe på den ene side, vendes dellerne forsigtigt så der ikke sprøjter med fedt. Når dellerne er færdige kan man vælge lige at lade dem dryppe af på lidt køkkenrulle, hvis man ikke er til for megen grillbarsoverflade.

Den lilla masse er rødkålsmos og remouladen er Graastens den bedste

2 kommentarer:

  1. Har du prøvet at bruge Fibrex? Fibrex er et produkt lavet på fibre fra sukkerroer, men er ren kostfiber - og det har reddet mine 'almindelige' frikadeller, til at virke 100% som "normale" frikadeller. Fibrex køber vi i vores SuperBest, så tænker at steder som Føtex, Bilka, Irma osv. også har det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Det lyder rigtigt spændende med fibrex! Jeg må ind i en super best næste gang jeg kommer til Odense. Det er tilsyneladende det eneste sted i en fysisk forretning man kan få det. Tak for tipset!
      Laila

      Slet