Sider

tirsdag den 4. juni 2013

Dr. Atkins -den glemte LCHF vægttabs pionér


Her den anden dag faldt jeg over Dr. Atkins bog ”Dr. Atkins new diet revolution”. Det eneste jeg egentligt vidste om Atkins var, at det bestod i at man ikke måtte spise kartofler, men skulle spise kød og masser af flødesovs (det lyder egentlig bekendt ikke sandt?). Jeg tænkte hmm og tog bogen med hjem.

Og sikke en herlig overraskelse jeg fik J. Dr. Atkins første bog ”Dr. Atkins Diet revolution” udkom i 1972, men allerede inden da, havde han behandlet 1000vis af overvægtige amerikanere i hans lægepraksis.

Det Atkins program går ud på, er at man erstatter de hurtige proces-behandlede kulhydrater men fedt og en moderat mængde protein. De kulhydrater man skal indtage under et vægttab, skal komme fra grøntsager, hovedsagligt ovenjords og meget gerne økologiske. Nødder og rodfrugter kan være tilladte inden for nogle faser af hans vægttabsplan. Fedtet må gerne være smør eller andre animalske fedtstoffer. Olier skal helst være koldpressede. Margarine er bandlyst. Proteinet skal helst være animalt og gerne økologisk. Hvis dét ikke er rendyrket LCHF, så ved jeg ikke hvad er!

Det man især som LCHFer, der gerne vil tabe sig, kan bruge denne bog til, er det gennem mere end 30 år gennemprøvede og udviklede 4-trins vægttabs program.

1.trin er en induktionsfase, hvor man kickstarter vægttabet ved at reducere sit kulhydratindtag til max 20 gram om dagen i mindst 2 uger. Kulhydratet SKAL komme fra ovenjordsgrøntsager. Dette sætter ens krop i en tilstand af lipolyse (fedtforbrænding), som giver en sekundær ketose. Man kan befinde sig i induktionsfasen i mange måneder og også år, hvis man taber sig langsomt.

2.trin er en ”fortsat vægttab”s fase, hvor man gradvist øger éns kulhydrat indtag med 5 gram om ugen, indtil man har nået det vægttabs niveau man føler sig tilpas med – Atkins anbefaler at man ikke taber sig mere end 1-2kg om ugen.

3.trin er en for-vedligeholdelses fase, hvor man langsomt skruer op for sit kulhydratsindtag, i trin af 5-10 gram om ugen, indtil man taber sig meget langsomt og til sidst holder op med at tabe sig. Trin 3 går man i gang med når man mangler at tabe ca 5kg ned til målvægten. Dr. Atkins fremfører at dette er et meget vigtigt trin, da det er hér man lærer hvilke kulhydrater kilder man kan tåle, hvilke der giver cravings og ikke mindst hvor mange gram kulhydrat man kan tåle uden at begynde at tage på i vægt igen.

4.trin er den livslange vedligeholdelses fase, hvor man basalt holder sig til de regler, man har fundet under fase 3. Det er også en god idé at veje sig én gang om ugen, og have en aftale med sig selv om, at man tager en omgang fra 1.trin, hvis man kommer over x antal kilo fra sin målvægt.

Dr. Atkins program er meget individualiseret, da den mængde kulhydrat man kan spise om dagen for at kunne tabe sig, er meget forskellig fra person til person. Han introducerer det for mig nye begreb ”metabolisk resistens”, hvilket er en forklaring på hvorfor nogle mennesker taber sig med meget få ændringer i mængden af kulhydrat de spiser og andre skal meget langt ned i mængden af kulhydrat før der sker noget. Det har, som du måske har gættet, hvis du andre steder har læst om LCHF, med insulinniveau og insulinresistens at gøre – samt andre hormoner, bla østrogen.
D. Atkins fremfører under hele bogen den ene videnskabelige undersøgelse efter den anden, som underbygning af de råd og vejledninger han giver. Sådan noget er jeg en stor fan af, men jeg tror det ville kunne irritere nogle mennesker.

De problemer jeg har med denne bog er, for det første at den er skrevet på en meget typisk amerikansk ”sensations”agtig måde, for det andet at Dr. Atkins er stærk fortaler for store mængder kosttilskud samt low-carb lækkerier (gerne fra hans eget firma ;-). Jeg selv går ikke ind for at man skal fylde sig med alt muligt i høje doser, men jeg kan godt se ideen i, at spise en multivitamintablet og supplere med omega-3 i hvert fald i induktionsfasen.

Hvis man gerne vil tabe sig på LCHF og har problemer med det, vil jeg stærkt anbefale Dr. Atkins ”New diet revolution”, som også er oversat til dansk ”Dr. Atkins nye kostrevolution”. Jeg kunne godt have brugt den, da jeg startede med at ville tabe mig på LCHF, det ville have sparet mig for en del måneder med eksperimenteren med min krop. Jeg gjorde nemlig det helt modsatte, nemlig gradvist at sætte kulhydrat- (og protein-) mængden ned indtil jeg begyndte at tabe mig. På plussiden har jeg opnået en meget stor viden om fysiologien ved fedtlagring og -forbrænding, som jeg måske ikke ville have fået hvis jeg havde opdaget denne bog noget før.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar