Sider

søndag den 23. juni 2013

Squashpletter



I et tidligere indlæg, lovede jeg at poste opskriften på squashpletter. Denne ret slash tilbehør opstod fordi jeg en dag fik en voldsom lyst til kartoffelpandekage eller ”røsti”, som nogen kalder dem. Da jeg tænkte nærmere over det, blev jeg enig med mig selv om, at det nok i virkeligheden var den sprøde, stegte skorpe, som jeg savnede. Så med hvad jeg havde i køleskabet, gik jeg i gang med at komponere noget, som kunne give mig samme oplevelse. Og squashpletterne var hvad jeg kom op med.

4-7 stk – alt efter hvad de skal bruges til

1 squash, mellemstørrelse
0,5 løg i fine tern
1 æg
100g revet ost
4-5 måleskeer husk
Salt og peber
Smør og/eller olie til stegning

Squashen rives og drysses med salt. Lad den stå i 0,5-1 time, og tryk derefter den overskydende væske fra. Blandes med løg, æg, revet ost og husk. Husk doseres efter hvor meget vand man har fået krammet ud. Lad dejen stå i 10 min, før dejen steges på en varm pande. Pletterne bør ikke være over ca 1 cm tykke. Kan gemmes flere dage i køleskabet, men det anbefales enten at lægge madpapir imellem eller kun lægge dem i ét lag.
Kan spises som en selvstændig ret, men passer også perfekt som tilbehør til både kød og fisk.

4 kommentarer:

  1. De minder meget om det rösti jeg tidligere har lavet, du har dog meget mere fiberhusk i end jeg har :) Jeg tænker om det gør noget ved sprødhenden/blødheden?
    Kan du fortælle hvilken ost du har brugt? Jeg plejer at bruge alm. revet mozerella. Men vil gerne have dem mere sprøde, da mine bliver ret bløde i det. 1000 tak :)
    Mette fra Nemvejen.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Jeg bruger gerne en rimeligt neutral ost, f.eks revet mozarella. Jeg har også lavet dem med gouda. Begge bliver gode. Derimod kan lagret ost IKKE anbefales, så kommer de til at smage af prut ;-)
      Den ret store mængde husk er med til at opfange væsken fra squashen, så de bliver sprøde. Jeg steger også i ganske meget fedtstof, så de nærmest bliver friturestegt. De skal spises med det samme, for de bliver hurtigt bløde.

      Slet
  2. Altså, dem her er jeg nødt til at fabrikere i dag. Der ligger en træt squash i mit køleskab, jeg har været ved at arkivere lodret i skraldespanden.
    Fin insp! :)
    /Sheila

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber de blev gode. Det er et af mine yndlingstilbehør.

      Slet