Sider

søndag den 9. juni 2013

Verdens bedste chokoladekage





Jeg elsker chokolade – og især en god, intens mørk én af slagsen. Så da jeg en dag fik en uimodståelig trang til noget sødt, gik jeg på jagt efter en god chokoladekage efter lchf-principperne. Min søgen førte mig her til, og jeg må sige, at denne blogs forfatter ikke overdriver, når hun skriver, at det er verdens bedste kage!

Jeg lavede den på følgende måde:
225 g mørk chokolade (jeg brugte halv 70% og halv 85% chokolade, næste gang bruger jeg nok kun 85%)
225 g smør
1 tsk vaniljepulver
0,5 dl stærk kaffe
1 dl sukrin +
3 piskede æg
150g mandler, hakket til fint mel i foodprocessoren
100g valnødder, grofthakkede

Smøren smeltes i en gryde ved den laveste varme muligt. Når det er smeltet tages det af varmen og chokoladen smeltes ned i smøren. Smør og chokoladeblandingen står indtil det er ca kropstemperatur (prøv med en finger). Vaniljepulveret og sukrin+ røres i smørblandingen. De 3 piskede æg røres i blandingen, og derefter mandelmelet og valnødderne.
Blandingen hældes i et lille fad eller en springform – det er en fordel at formen er dækket af bagepapir.
Bages ved 170g C i ca 20 min. Hold øje med kagen, den må ikke blive for tør. Den skal begynde at slippe i siderne, men stadig være blød (dog ikke flydende) i midten.

Kagen skal køles ned, før den tages op af formen og skæres. Den er faktisk endnu bedre dagen efter. Hvis kagen sættes i køleskabet bliver den lidt konfektagtig i det, hvilket bestemt ikke gør den dårligere ;-).
Kagen kan snildt skæres i portionsstykker og fryses ned.
OBS: kagen er MEGET intens i smagen, så man kan kun spise et lille stykke, før det bliver for meget.

4 kommentarer:

  1. Uhm, den lyder jo lækker den her omgang! Har du på fornemmelsen om sukrinen gør noget for konsistensen af kagen? Eller ville det være muligt at erstatte med ex. steviapulver?
    jeg kunne vidt godt guffe en chokoladekage :D
    Mette fra Nemvejen.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Den er nemlig supergod den her chokoladekage ;-) Med hensyn til sukrinen, så er det vel hovedsagligt de malede mandler, som giver konsistensen. Jeg ved ikke helt om jeg turde putte rent steviapulver i, men det er nu nærmest fordi jeg ikke endnu er stødt på et steviaprodukt uden lakridsbismag. Det kan være fint til nogen ting (bruger det feks selv til isthe) men lige til chokolade er jeg ikke fan af den smag. Hvis du afprøver eet, må du gerne melde tilbage hvordan det gik :-)

      Slet
  2. Den vil jeg prøve, blot uden sødemiddel. Det er sjældent nødvendigt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stefanie
      Jo længere tid man lever på lchf nu mindre sødning har man brug for er min erfaring. Så den kan helt sikkert godt laves uden sødning, hvis man ikke har en sød tand længere.
      Laila

      Slet