Sider

søndag den 9. juni 2013

Restemad



Rester kan være både godt og skidt. Jeg er af den overbevisning, at intet, der kan bruges, skal smides ud – men det betyder også, at jeg har måttet lide under de af mine eksperimenter ud i gastronomien, som ikke er gået helt som jeg forestillede mig det. Jeg husker stadig med gru tilbage på en rømertopf ret med rødvin og rodfrugter jeg engang lavede – der blev godt nok mange portioner…
Men dagens rester var af den slags, hvor man bliver glad når man åbner køleskabet – og så var det ikke engang mig selv som havde lavet den oprindelige mad. Ja – jeg tager rester med hjem når jeg har været på besøg (i hvert fald hos den nærmeste familie ;-). Jeg var inviteret til grillmad i går hos min søster. Vi fik blandt andet grillet kylling og en helt fantastisk varm squash-salat. Det er de to ting, som dannede grundlag for både min frokost og aftensmad i dag.



Varm squash-salat.
4 pers

2 store squash
1 økologisk citron
2 spsk olivenolie
2 fed hvidløg
100g feta
1 lille bundt bredbladet persille
Salt
Peber
Olie til stegning
Den yderste skal af citronen rives fint og blandes med saften fra citronen, olivenolie, salt og peber, samt hvidløget, som hakkes meget fint. Dressingen stilles i køleskabet så smagene kan blandes.
Squashene skæres i stænger af 1x1x4 cm, og steges på panden i olie. De stegte squash fordeles i et fad eller en skål og dressingen hældes over og der blandes. Fetaen smuldres hen over grøntsagerne og persillen hakkes groft og drysses hen over retten.

Billedet viser den portion, der blev tilovers, og som blev min frokost – det ser ikke helt så lækkert ud efter at have tilbragt natten i køleskabet – men det smagte lige så dejligt.

Min aftensmad bestod af et grillet kyllingelår med blandet salat, squashpletter og en hjemmerørt dressing af mayonnaise, creme fraice, sennep og urtesalt. Opskriften på squashpletterne komme snart.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar