Sider

søndag den 21. juli 2013

Kyllingefond

Jeg kommer mange små, snedige steder omkring, når jeg klikker rundt på forskellig blogs´ henvisninger til hinanden. Blandt andet kom jeg ind på en eller anden engelsksproget paleoblog, som var meget fascineret af, at lave sine egne "broths", altså fonder. Der var faktisk ikke nogen ende på alle de positive effekter sådan en fond har på helbredet. Blandt andet skulle det forhindre dannelsen af rynker - win win! madbanditten har også eksperimenteret med at lave fond/boullion.
Jeg har før kogt min egen fond, blandt andet til julesovsen, så da jeg stod med et skrog efter denne kylling, besluttede jeg at prøve - jeg er jo inde i en periode, hvor ingen ting skal gå til spilde. Man kan jo så diskutere om det sådan rent elektricitetsmæssigt kan betale sig at have komfuret kørende i flere timer for een kop fond...

Kyllinge fond

1 kyllingeskrog med brusk
vand (1 l?)
rødvinseddike ( 2 spsk?)
salt

Kyllinge skroget klippes i små stykker og det hele blandes sammen og koges ved svag varme i mange timer, indtil skroget stikker ca halvt op af væsken. Væsken sien igennem en sigte (evt et osteklæde, hvis man ejer et sådant), og knoglestykkerne kasseres. Fonden kan bruges direkte eller fryses ned. Jeg fik det til morgenmad dagen efter - og det var bare en superdejlig måde at starte dagen på :-)

Rødvinseddiken kan byttes ud med en hvilken som helst syre. Syren bruges til at nedbryde calciumet i knoglerne, så flere af det gode sager kommer ud i fonden.

Fond før den blev siet igennem en sigte

Resultatet!

Det, som blev tilbage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar