Sider

lørdag den 27. juli 2013

Rygeostsalat - en revival...

De fleste fynboer - og nok mange andre danskere - kender så udemærket opskriften på rygeostsalat. Men de senere år er jeg i hvertfald blevet præsenteret med mange mere eller mindre heldige blandinger med kvark eller skummetmælk eller et andet fuldstændigt lowfat produkt - samtidigt med at der er blevet brugt skummetmælks rygeost. Ikke et ondt ord om skummetmælksrygeost - det har også sine anvendelsesmuligheder - bare ikke i en rygeostsalat.
Men her er opskriften, som jeg fik den serveret hos min farmor da jeg var barn. (Eller i hvertfald som jeg husker den).

Rygeostsalat 1 pers.

100 g sødmælks rygeost
1,5 spsk mayonnaise
3-4 radiser, alt efter størrelse
En dusk purløg-

Radiserne skæres i tynde skiver, purløget klippes i ca 7mm stykker og alle ingredienserne blandes grundigt.

Serveres på stenalderbrød og/eller elverbrød.

På billedet har jeg to halvdele af en elverbrødsbolle og en skive stenalderbrød. Mums. Kunne med fordel have haft lidt grøntsager ved siden af - men det var så varmt, at dét at blande en rygeostsalat var højdepunktet på min kulinariske orken. (Hvilket I måske kunne havet gættet ud fra mit "fornemme" sevice ;-)

1 kommentar:

  1. Den laver jeg lige om lidt. Har netop købt ½ sødmælksrygeost, bundt radiser og Hellmann mayonnaise. Gik for 4 uger siden på LCHF - og DET rykker voldsomt på vægt og blodsukker. Tror, at det er derfor, at fynboerne altid er semislanke og i godt lune.

    SvarSlet