Sider

onsdag den 3. juli 2013

Lasagne med proteinpasta plader

Jeg havde gæster hen den anden dag, og inspireret af et indlæg fra madbanditten havde jeg besluttet at forsøge mig med en lasagne LCHF-style. Nu forsøger jeg jo at holde mig i optimal ketose, så målet var (ud over at det skulle smage godt, selvfølgelig) at jeg skulle snige så meget fedt ned i retten, som muligt. Resultatet blev meget velsmagende, men både jeg og mine gæster var ikke helt vilde med konsistensen af proteinpastaen. Næste gang tror jeg bare jeg laver det med nogle squash- eller aubergineskiver istedet.


Til 4 personer (2 gæster + een gang madpakke ;-) - fadet jeg brugte er 22x22 cm.

Proteinpasta
4 æg
125g flødeost
5 top tskfulde husk/loppefrøskaller
lidt oregano

Æggene piskes luftige og resten af ingredienserne tilsættes - der må ikke være klumper af loppefrøskaller. Spredes ud på en bageplade med en dejskraber - massen er MEGET flydende! Bages i ovnen ved 150C i 13- 15 min. Tages ud af ovnen og afkøles før den skæres i passende stykker. Jeg havde lavet det dagen før, og havde bare rullet bagepapiret med pladen på til en rulle og puttet i køleskabet - det fungerede fint.

Hvid sovs, bechamel-inspireret.
5 dl fløde
100 g flødehavarti
0,5-1 tsk revet muskatnød
salt og peber

Fløden varmes i en gryde, skal ikke koge. Flødehavartien knækkes i mindre stykker og smeltes under omrøring i fløden. Krydres med muskatnød og salt og peber. Det går fint at gemme i køleskabet til næste dag.

Lasagne-sovs.
500 g hakket oksekød 18-20 %
1 løg
2 fed hvidløg
1 ds hakkede, flåede tomater
0,5 ds tomatpuré
2 dl rødvin
2 spsk tørret oregano
0,5 tsk rosmarin
1 tsk timian
salt og peber
smør til stegning

Løget brunes i smør i en gryde. Når løget er klart brunes oksekødet grundigt. Hvidløget hældet med det sidste minut af bruningen. Tomat og tomatpure, samt rødvin og krydderier tilsættes, og sovsen simres i 1 time. Kan sagtens gemmes i køleskabet.

Lasagne
1 portion proteinpasta delt i 4 plader
1 portion hvid sovs
1 portion sovs
100-150 g flødehavarti

Sovs, hvid sovs og plader lægges i lag i fadet. Til sidst dækkes det hel med flødehavarti. Bages ved 200C i ca 30 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar